הסכם שותפות עסקית

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

הסכם שותפות עסקיתהסכם שותפות עסקית הוא הסכם שנחתם בין שותפים עסקיים על מנת להסדיר עניינים בתחומים שונים ולמנוע אי הבנות בעתיד. הסכם שותפות עסקית יכול למנוע מחלוקות עתידיות ולכן מומלץ לחתום עליו. מהו הסכם שותפות עסקית ומה כולל? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

מהו הסכם שותפות עסקית?

הסכם שותפות עסקית הוא הסכם שנחתם בין שותפים עסקיים על מנת להסדיר עניינים שונים שעלולים לצוץ בעת מחלוקות בהמשך. הסכם שותפות עסקית הוא חוזה בעל תוקף משפטי אשר נחתם בין שני אנשים או יותר שמעוניינים לשתף פעולה בעניינים עסקיים. על ידי הסכם שותפות עסקית השותפים יוכלו לעגן את החובות והזכויות שלהם בעסק. חשוב מאוד שהסכם שותפות עסקית יהיה מוכר על כל הצדדים הרלוונטיים ושהניסוח יהיה מפורט וברור. 

למעשה, הסכם שותפות עסקית דומה מאוד להסכם ממון שנחתם בין בני זוג על מנת להסדיר עניינים כספיים שעלולים לצוץ בעת פרידה. השותפים, בדומה לבני הזוג, רוצים להבטיח את הזכויות שלהם במידה שתהיה פרידה. לכן, על מנת ששני הצדדים יוכלו לשמור על עצמם הם חותמים על הסכם מתאים שיהיה ברור לכל הצדדים. 

למה כדאי לחתום על הסכם שותפות עסקית?

ניהול עסק הוא לא דבר פשוט כלל. כאשר מנהלים עסק צריך להיות אחראים על תהליכים רבים, להחליט החלטות לא פשוטות, להתעסק בבירוקרטיה רבה ועוד. שותפות עסקית היא דבר מדהים. יצירת שותפות עסקית מאפשרת להנות ממגוון יתרונות בהם חלוקת העבודה, העשרת העבודה, הסתכלות שונה, שיפור העבודה, דיונים שיעזרו להחליט החלטות מושכלות ובעיקר הידיעה שיש על מי לסמוך כאשר הזמנים קשים יותר. עם זאת, שותפות עסקית יכולה להביא גם לקשיים מאחר שבמקום גורם אחד שמחליט מה שבוחר, יש מספר גורמים שיש להתחשב בהם. במקרה שצצה מחלוקה קשה בין השותפים, העסק יכול להיות בסכנה. לכן, על מנת להימנע מסכסוכים מיותרים חשוב מאוד לחתום על הסכם שותפות עסקית שיהווה את הבסיס החזק לשותפות וימנע התערערות של השותפות בכל מחלוקת שצצה. 

מחלוקות וסכסוכים עם שותפים יכולים להפיל את העסק. במצב כזה לא תמיד מצליחים להתפייס ולמצוא את הדרך להמשיך ולעבוד ביחד. אם תחתמו על הסכם שותפות עסקית אתם יכולים לייעל את ההתנהלות במהלך מחלוקות ולמנוע את התפרקות העסק. במידה שבכל זאת תחליטו לפרק את העסק, הסכם שותפות יעזור לחלק רווחים ולהתנהל נכון יותר בעת הפירוק. 

 

מתי נצטרך הסכם שותפות עסקית?

התשובה לכך מתחלקת לשניים. במידה שאתם מייסדים ומקימים עסק עם שותפים, ההמלצה היא לחתום על הסכם שותפות לפני הקמת העסק ולפני התחלת השותפות בפועל. כאשר אתם חותמים על הסכם שותפות עסקית או בכלל מדברים עליו, אתם כבר יכולים לראות את הדרישות של כל שותף והאם השותפות הזו בכלל מתאימה. בנוסף, חתימה על הסכם שותפות עסקית מהווה צעד פורמלי על הרצון של שני אנשים או יותר לעבוד ביחד. 

במידה שכבר יש לכם עסק עם שותפים וטרם חתמתם על הסכם שותפות עסקית חשוב לחתום עליו במהירות האפשרית על מנת למנוע סכסוכים ולייעל את ניהול העסק ואת ההתנהלות המשותפת שלכם. 

 

מה כולל הסכם שותפות עסקית?

הסכם שותפות כולל סעיפים שונים, כאשר השותפים יכולים להחליט על התנאים וההוראות שיכתבו בהסכם. בדרך כלל יש לכלול בהסכם שותפות עסקית הוראות בנוגע לאופן ניהול העסק, את הזכויות ואת החובות של כל שותף. הסכם שותפות עסקית כולל שלושה נושאים מרכזיים- 

  • מידע על העסק

תחילה יש לכלול בהסכם שותפות מידע בסיסי על העסק. לשם כך יש לכתוב את שם העסק, סוג העסק, היכן פועל, תחום הפעילות ועוד. בנוסף, במסגרת המידע על העסק יש לכלול את מטרת השותפות בעסק. כלומר, מה היעדים אליהם שואפים השותפים של העסק להגיע. 

  • יחסי השותפים

 מלבד למידע על העסק, יש לכלול בהסכם שותפות עסקית את היחסים בין השותפים. חשוב לציין את השמות של השותפים ומה התרומה של כל שותף לעסק. יכולות להיות תרומות שונות כמו כסף, תחום ניהול, נכסים וכדומה. בנוסף, חשוב מאוד להגדיר באופן ברור ומדויק מה יחסי הכוחות בין השותפים. הגדירו את הסמכויות של כל שותף, את תחומי האחריות של כל שותף, את אחוזי השליטה, המשכורת וחלוקת רווחים והפסדים בין השותפים. 

במידה שהשותפות מוגבלת בזמן חשוב מאוד לציין זאת ולציין את מועד סיום השותפות. כמו כן חשוב לציין האם אחד השותפים יישאר אחראי לאחר פירוק השותפות או האם יש לפרק את העסק. חשוב מאוד לקבוע מי השותף שיהיה אחראי על סגירת העסק באופן סופי כולל הודעה לעובדים ותשלום משכורות אחרונות.

  • שינויים בשותפות

בהסכם שותפות חשוב מאוד לכלול גם האם וכיצד יתבצעו שינויים בשותפות. לדוגמא, מה התהליך לקבלת שותף חדש לעסק? האם ניתן להדיח שותף קיים וכיצד? וכדומה. חשוב לציין נהלים למצב בו אחד השותפים ירצה לעזוב, למכור את חלקו או לקנות חלק של שותף אחר. 

הסכם שותפות עסקית על ידי עורך דין

הסכם שותפות עסקית הוא הסכם חשוב מאוד. ניתן למצוא הסכמי שותפות שונים באינטרנט שיעלו פחות משכר הטרחה של עורך דין. עם זאת, חשוב מאוד לקחת בחשבון שההסכמים שנמצאים באינטרנט הם הסכמים כלליים שלא יכללו את התנאים והנושאים שרלוונטיים לעסק שלכם ולשותפות הספציפית שלכם. לכן, על מנת שהניסוח והחתימה על ההסכם יתבצעו באופן נכון חשוב מאוד להיעזר בעורך דין. עורך הדין ינסח את הסכם השותפות באופן מקיף וספציפי לעסק שלכם, לשותפות ולצרכים שלכם. כמו כן, כאשר תעזרו בעורך דין, הוא יוכל להעניק לכם טיפים והמלצות שונות בנוגע לדרכי ההתנהלות הנכונות בעסק. כך תוכלו  למנוע מחלוקות או קשיים שעלולים לצוץ בעתיד. 

החלום שלכם לפתוח עסק משותף מתחיל להתפתח ולהפוך למציאות, לאחר שנים רבות והשקעה של משאבים כלכליים, טכנולוגיים, ניהוליים וגם לא מעט משאבים נפשיים שאפשרו לכם בסופו של דבר להקים מיזם עסקי חדש ומצליח. למרות שהעסק החדש מתוכנן להיבנות ולהתפתח עם כמה חברי ילדות שלכם שהם כמו בני משפחה עבורכם, חשוב מאוד לא להקל ראש בעניין השותפות העסקית שנרקמת ביניכם – ולחתום בהקדם האפשרי על הסכם שותפות פשוט שיסדיר את כל הנושאים העסקיים בין כלל השותפים בעסק החדש.

מהו הסכם שותפות פשוט?

מדובר על מסמך בעל תוקף משפטי המסדיר את היחסים העסקיים שנערכים בין שותפים במיזם עסקי כזה או אחר, כאשר מדובר על עסק שאיננו מוקם ומוגדר כחברה בע"מ, שזהו למעשה עסק שמקבל מבחינה חוקית ישות משפטית נפרדת באופן אוטומטי, וכך כל הצדדים השותפים למיזם העסקי יכולים לקבל הגנות משפטיות בהתאם למופיע בהסכם השותפות.

מה המטרה של הסכם שותפות?

הסכם שותפות פשוט מעניק לכל אחד מהשותפים בעסק ראש שקט מכל הבחינות, כאשר מטרתו היא להסדיר שלל נושאים העלולים לצוץ במהלך הפעילות העסקית של המיזם החדש שהקימו יחד, גם ובמיוחד כשמדובר על חברים או בני משפחה שקיימים ביניהם יחסים אישיים וקרובים יותר פרט ליחסים עסקיים.

כדי למנוע כל אי נעימות שעלולה לצוץ במהלך הפעילות העסקית, השותפים במיזם העסקי יכולים להסדיר ביניהם כל נושא ועניין מראש מבלי להגיע למבוי סתום במהלך הדרך. כך לדוגמא השותפים יכולים לקבוע ולהסדיר ביניהם מראש את עניין חלוקת התפקידים בעסק, המטרות של השותפות העסקית ביניהם, חלוקת רווחים, עניין קבלת ההחלטות בנוגע לפעילות העסקית של המיזם, גיוס כספים וכן גם מה יקרה במקרה ויעלה הרצון לפרק את השותפות בעתיד.

עם מי כדאי לערוך הסכם שותפות פשוט?

המהלך של חתימה על הסכם שותפות פשוט איננו מחייב שותפים עסקיים שמחליטים להקים עסק חדש, אלא זוהי המלצה מהותית עבור כל אחד מהצדדים שלוקחים חלק בשותפות העסקית. לכן גם כאשר מדובר על הורים וילדים שמחלטים להקים יחד עסק חדש, עולה הצורך והחשיבות של הכנת הסכם שותפות בין כל הצדדים כדי להכין עצמם מראש לכל תרחיש שיעלה במהלך הפעילות העסקית של המיזם החדש שלהם.

למרות שהסכם שותפות נועד להעניק הגנה משפטית וכללית על כל אחד מהצדדים לשותפות, יש לשים לב עם מי מחליטים לחתום על השותפות לפני שעושים זאת בפועל. כלל ראשון הוא לבצע מהלך שכזה רק מול אנשים עליהם סומכים בלב שלם, כי בסופו של דבר ישנם אנשים לא ישרים שיודעים גם כיצד לא לכבד הסכמים משפטיים חתומים.

חשוב מאוד לא להקל ראש בעניין השותפות העסקית שנרקמת ביניכם – ולחתום בהקדם האפשרי על הסכם שותפות פשוט שיסדיר את כל הנושאים העסקיים בין כלל השותפים בעסק החדש.

מתי חשוב לערוך הסכם שותפות?

ההחלטה על ניסוח וחתימה של הסכם שותפות פשוט צריכה להיות עוד בטרם התחילה כל פעילות עסקית בין השותפים הרלוונטיים, ולמעשה כבר בשלב המחשבה הראשונית על הקמת השותפות והקמת העסק החדש. בדרך הזו אפשר להבטיח כי התהליכים הראשונים של העסק יתבצעו בצורה יציבה, וודאית ובטוחה ללא אי-הבנות וחוסר החלטיות בין כל אחד מהצדדים.

זו ההזדמנות לשים בצד את כל הרגשות שעשויים לעלות במקרה של הקמת שותפות עם בני משפחה וחברים, ולעגן כל נושא ועניין בהסכם השותפות המחייב כל אחד מהם בצורה מלאה ושקופה לחלוטין ולחסוך את הרגשת אי הנעימות. לכן ניתן לומר כי ניסוח הסכם השותפות צריך להיעשות בצורה מקצועית, אך גם רגישה ואסרטיבית כאחד.

מהו הסכם שותפות פשוט? מדובר על מסמך בעל תוקף משפטי המסדיר את היחסים העסקיים שנערכים בין שותפים במיזם עסקי כזה או אחר

אילו סעיפים צריכים להופיע בהסכם השותפות?

כאמור, ניסוח וחתימה על הסכם שותפות אינם התנאים המחייבים מבחינה חוקית את השותפים בעסק, אלא מהלך הגיוני וחשוב מבחינה עסקית ואישית כדי להעניק הגנה משפטית על כל אחד מהצדדים. לכן לא קיימים סעיפים מוגדרים מראש המוכרחים להופיע בהסכם השותפות הפשוט שמכינים, אלא קיימת אפשרות לכלול כל נושא ועניין שהשותפים רוצים בסעיפי ההסכם על פי החלטתם החופשית.

הסכם שותפות טוב ויעיל יהיה כזה שיכלול סעיפים הקשורים למגוון נושאים ועניינים מהותיים לפעילות העסקית השוטפת כמו רווחים, מטרות, אפשרויות מימון, קביעת החלטות עסקיות עתידיות, וגם נושאים הקשורים למצבים בהם השותפים ירצו לצאת מהשותפות שלהם כמו פירוק החברה או סגירת העסק.

יתרונות החתימה על הסכם שותפות פשוט החתימה של השותפים בעסק על הסכם שותפות מאפשר להם למעשה לחתום על חוזה עסקי וברור

יתרונות החתימה על הסכם שותפות פשוט

החתימה של השותפים בעסק על הסכם שותפות מאפשר להם למעשה לחתום על חוזה עסקי וברור, באמצעותו כל אחד מהם יוכל לנהל ולהפעיל את העסק החדש בצורה הרבה יותר יעילה עם מינימום חששות. בהחלטה על חתימה של הסכם שותפות פשוט השותפים נהנים מכמה יתרונות בולטים במהלך שכזה:

  • חלוקת עבודה מוסדרת בין השותפים – הם מאפשרים לעצמם לבצע חלוקת עבודה נכונה ושווה בין כולם, כך שכל אחד מהשותפים יודע כי כולם מבצעים את עבודתם בצורה היעילה ביותר וקיימת חלוקה הוגנת בין כולם של העבודה.
  • הסדרת נושא ההשקעה הפיננסית בעסק – במקרה והעסק זקוק לאפיקי מימון חדשים לצורך המשך פעילותו, השותפים יכולים לקבוע מראש בהסכם השותפות בנוגע לאפשרויות ההשקעה שירצו לעשות, אם מבחינת השקעה אישית או איתור משקיעים מבלי להתווכח על כך כשהצורך הזה יעלה.
  • קביעת אי-תחרותיות ושמירה על סודיות – בהוספת סעיף הכולל שמירה על סודיות ואי תחרותיות בין השותפים, הם למעשה מגנים על עצמם ועל העסק שלהם מפני מהלך שאחד מהשותפים ירצה לעשות בעתיד, גם אם ידוע לכולם שזה אף פעם לא יקרה.
  • חלוקת רווחים – כשהעסק יצמח ויתחיל להרוויח, השותפים יוכלו לדעת מראש כיצד הם ירצו לחלק את הרווחים ביניהם, כיצד תיערך חלוקת הרווחים ביניהם, האם הרווחים יושקעו חזרה בעסק וכל נושא אחר הקשור לעניין הרווחי של העסק.
  • החלטה מקדימה על הקניין הרוחני של העסק – זהו מהלך שאולי מקדים את זמנו ועוסק ברגע בו השותפות תבוטל או תתפרק, אך חשוב להסדיר אותו מראש בין השותפים כדי למנוע מחלוקות וסכסוכים לא נעימים. כך כל אחד מהשותפים בעסק יוכלו להחליט בנוגע לקניין הרוחני ששייך לעסק שלהם (מאגרי נתונים של העסק, רשימת לקוחות, מיתוג העסק, מוניטין וכו'), וכיצד לבצע את החלוקה ההוגנת בין כולם כך שכולם יהיו מרוצים.
  • החלטה בנוגע לאי הסכמות שמתגלות בין השותפים – בכל עסק צצות אי הסכמות והתנגדויות בין השותפים, שזהו עניין מובן ושגרתי אך גם עשוי להוביל למבוי סתום עד כדי החלטה על פירוק השותפות. לכן כדאי לכלול בהסכם השותפות הפשוט גם את העניין הזה, כדי להסדיר מראש את המהלכים שיקרו כאשר השותפים אינם מגיעים לעמק השווה ביניהם.
  • מכירת השותפות לאדם אחר – במקרה ואחד השותפים ירצה לצאת ממנה ולמכור את חלקו, יש להסדיר את המהלך הזה מראש על פי שאיפתם של כלל השותפים בעסק ועל פי העדפתם.

 

כיצד מכינים הסכם שותפות פשוט בצורה יעילה?

הסכם שותפות פשוט כשמו כן הוא, וכיוון שאין לו נוסח מחייב מבחינה חוקית השותפים בעסק יכולים לנסח אותו כרצונם ולכלול כל סעיף שנראה להם מתאים. יחד עם זאת יש להבין כי מדובר על הסכם משפטי מהותי עבור ההצלחה העסקית השוטפת, וכן גם חוזה שמעניק הגנה וראש שקט לכל אחד מהשותפים. לכן מומלץ להכין ולנסח הסכמי שותפות בסיוע של עורך דין חוזים, המתמחה בהכנה של הסכמים הוגנים ואובייקטיביים עבור כל הצדדים.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

הסכם שותפות במסעדה
הסכם שותפות במסעדה

בישראל, אחד מתחומי העסקים הפופולריים הוא עולם המסעדנות. עם זאת, מדובר בתחום לא פשוט כלל שתובע מבעלי העסקים הרבה. במידה שמקימים מסעדה בשותפות עסקית, הנטל

איך עושים הסכם שותפות
איך עושים הסכם שותפות?

הסכם שותפות הוא אחד ההסכמים החשובים כאשר מנהלים שותפות עסקית. חתימה על הסכם שותפות תעזור לכם להגדיר באופן ספציפי את תחומי האחריות של כל שותף,

רישום שותפות

רישום שותפות הוא תהליך יצירת קשר עסקי בין שתי חברות, אנשים פרטיים או בין גורמים אחרים, כאשר כל חברה או גורם מתחייבים לאי-אלו התחייבויות שונות

הסכם שותפות מחיר

הסכם שותפות הוא חוזה המחייב שני צדדים או יותר לעבוד יחד למשימה ספציפית, למטרת פתיחת עסק, מתן שירותים משותפים, למטרת שכירות בדירה ועוד. ישנם סוגים

רישום שותפות מוגבלת

שותפויות עסקיות חשובות מכיוון שהן עוזרות לשני הצדדים להצמיח את העסק שלהם, להרחיב את קהלי היעד ובאופן כללי, להגביר פעילות עסקית. בתוך כך, בישראל, ישנם

074-7765923