הסכם שותפות בחברה

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

בהקמת חברה חדשה, יש לנקוט צעדים בירוקרטיים רבים. בין היתר, צעד חשוב ומשמעותי במיוחד הוא עריכה של הסכם שותפות בחברה, הנקרא גם הסכם מייסדים. הסכם מייסדים הוא הלכה למעשה העלאה של כלל העקרונות, ההסכמות, התפקידים, הסייגים וכדומה לעניין ההתקשרות בין הצדדים שלפנינו, המקימים את החברה. חשוב להבין עד כמה משמעותי וחשוב הליך זה, שכן הוא ימנע מכם מחלוקות מיותרות בעתיד וישים את הסדר על כנו ברגע אחד, פשוט משום שהכל כתוב בו במפורש. הסכם שותפות בחברה הוא הסכם בסיסי, אך במקביל מהותי מנשוא, בעולם העסקים ועריכתו וחתימתו יכולים ליצור את ההבדל הדק שבין הלך רוח עסקי וסינרגטי או לאו.

נקודות ציון חשובות בהסכם שותפות בחברה

טווחיו של הסכם שותפות בחברה רבים, והוא מגלם בתוכו הסדרים רבים שונים שבין המייסדים, אשר הסדרתם מסייעת ותסייע להם במהלך עסקיהם. כך למשל יעלו בהסכם שותפות בחברה נקודות כמו חלוקת ההחזקות בחברה, חלוקת התפקידים והציפיות המקצועיות, כיצד לחלק את הרווחים, זכויות, חובות ותפקידים, הסדרי מניות, מנגנון קבלת החלטות, אפשרויות ליציאה מהשותפות, זכויות וטו, הלוואות בעלים והשקעות, פרטי חשבונות בנק והפקדת כספים לעסק ועוד ועוד.

בהקמת חברה חדשה, יש לנקוט צעדים בירוקרטיים רבים. בין היתר, צעד חשוב ומשמעותי במיוחד הוא עריכה של הסכם שותפות בחברה, הנקרא גם הסכם מייסדים.
קרדיט תמונה: freepik

את העריכה והחתימה של הסכם שותפות בחברה יש לבצע עוד בטרם החלת הפעילות העסקית השוטפת, וזאת על מנת שלא ליצור הסכמים משתמעים אחרים וכן שלא לבזבז משאבים לשווא. ככלל, רבים נוטים "להיזכר" בעריכת הסכם רק לאחר שעולה מחלוקת, וזוהי טעות, שכן לאחר שתעלה המחלוקת כבר יהיה הרבה יותר קשה לפשר עליה. על כן, חשוב מאד להיוועץ בעורך הדין המסחרי שלכם לעריכה וכתיבה של הסכם מייסדים על מנת למנוע מחלוקות בהווה ובעתיד, להוות סינרגיה ושיתופי פעולה פוריים בעסק ולהגיע להתפתחות והשאת רווחים משמעותית. כמו כן, חשוב לציין כי הנ"ל יסייע לכם להפחית את כל רעשי הרקע הלא חשובים, ולהתרכז בעסק שלכם, כפי שחשוב באמת.

חשוב לציין, כי רבים נוטים להתבלבל מבחינת האבחנה שבין הסכם מייסדים (הסכם שותפות בחברה) לבין הסכם שותפות גרידא. הסכם שותפות גרידא הוא הסכם שבין שותפים המקימים שותפות רשומה או שאינה רשומה, והמהות זהה למהותו של הסכם המייסדים- הסדרת היחסים בין הצדדים. ואילו, הסכם שותפות בחברה (הסכם מייסדים) הוא הסכם הנחתם בין מקימיה של אותה חברה, וכמובן באותה מהות, הסדרת הפעילות העסקית העתידית. ז"א, הלכה למעשה, האבחנה היא לעניין זהות הצדדים בלבד.

את העריכה והחתימה של הסכם שותפות בחברה יש לבצע עוד בטרם החלת הפעילות העסקית השוטפת, וזאת על מנת שלא ליצור הסכמים משתמעים אחרים וכן שלא לבזבז משאבים לשווא.

באפשרות מי ניתן ומתי כדאי לחתום על הסכם שותפות?

הסכם שותפות בחברה יכול שייחתם בין מייסדים להקמת חברה חדשה, וכן בין מייסדים בין חברות (כלומר- איחוד שתי חברות). וכאמור, ישנו גם הסכם שותפות שאיננו בחברה אשר יכול להיחתם בין שותפות רשומה או שאינה רשומה.

הסכם השותפות בחברה ראוי וצריך להיכרת בתחילת דרכה של חברה. מדובר בכלי משפטי אשר יתרונו הוא הגדרה מראש של מערכת היחסים בין הצדדים, בהסתכלות כוללת על אינטריגות אשר יכולות להתהוות במהלך העסקים הרגיל. כאשר אנו מחכים מעט יותר מדי, אנחנו למעשה מפספסים את מטרתו, להגן עלינו.

אנו לעיתים נוטים לחשוב, שבין מייסדים בהקמת חברה היחסים תמיד יהיו תקינים ונעימים, ואולם, כמו בכל מערכת יחסים, החיים מלמדים אותנו אחרת. הסבירות שיעלו חילוקי דעות, אי הסכמות וכדומה היא גבוהה במיוחד. לכן, חשוב מאד לבצע את העריכה והחתימה על הסכם שותפות בחברה בשלב בניית העסק, ולא לחכות עימו. עיכובים מעין אלו יכולים להיות בעוכרינו בייחוד לאחר שמצטבר הון משותף כספי, הון קנייני משותף או שניהם כמובן.

 

הסכם שותפות בחברה יכול שייחתם בין מייסדים להקמת חברה חדשה, וכן בין מייסדים בין חברות (כלומר- איחוד שתי חברות).

מה חשוב לכלול בהסכם שותפות בחברה (הסכם מייסדים)?

עריכת כל הסכם שותפות בחברה תשתנה בהתאם לסוג החברה, סוג המיזם, מספר המייסדים, סוג בעלי המניות והון המניות וכדומה. לצד זאת, כמובן שישנן כמה נקודות מהותיות וחשובות שבכל מקרה צריך והכרחי לכלול בהסכם שותפות בחברה. נקודות אלו מתייחסות לסלעי מחלוקת, סוג של "ראשי פרקים" אשר רלוונטיים לכל סוג של חברה או מיזם וחשובים להיכלל בהסכם בכל מקרה.

ראשית, ישנה חשיבות מהותית לניסוח ההסכם על מטרתו הטהורה. כלומר, יש לציין את מטרת המיזם או העסק החדש שלפנינו, וכן יש לכלול פירוט על כך. כלומר, במה יעסוק המיזם/ העסק, מהי חלוקת התפקידים, אחוזי חלוקת רווחים, נקודות יציאה וכדומה. המטרה של הגדרות אלו בהסכם היא ידיעה מוחלטת לגבי הנקודות הבלתי ניתנות לערעור שבין צדדים, על מנת, בין היתר, ליצור קרקע פורייה לשותפות טובה אשר כל היבטיה ידועים מראש, גם על הניואנסים שבהם. מכאן, קל הרבה יותר לפתור מחלוקות גדולות בהרבה אם ולכשיתעוררו.

שנית, יש לפרט. כלומר, לקחת את הנקודות לעיל למשל, ולפרט אותן כראוי, לדוגמה יש לציין את היקף העבודה של כל אחד מהצדדים בחלוקת התפקידים, מתי ומהן החריגות שיכולות להתהוות ומתי הן תקינות או לא תקינות, וכן פירוט סנקציות במצב לא תקין, אם וכאשר מעוניינים בהן. פירוט זה מהווה את הגבולות המהותיים שבין הצדדים להסכם, ומבטיח התנהלות עסקית ראויה וטובה, ובעיקר מודעת.

עריכת כל הסכם שותפות בחברה תשתנה בהתאם לסוג החברה, סוג המיזם, מספר המייסדים, סוג בעלי המניות והון המניות וכדומה.

נקודה חשובה נוספת היא ניסוח מנגנון קבלת ההחלטות בהסכם. מדובר במנגנון אשר יהווה חלק בלתי נפרד כמעט מכל החלטה בעסק העתידי. החוק כמובן מגדיר כי למחזיקי רוב המניות (וכן בעלי שליטה וכו') יהיה משקל רב יותר במנגנון ההחלטות על פני בעלי המיעוט, ועדיין, לעיתים ישנו צורך בניסוח סעיפים ספציפיים. כמו למשל במקרים בהם למי מבעלי המניות ישנם אחוזי החזקה שונים, ישנם שני בעלי שליטה ועוד. במקרים אלו יש לקבוע בהסכם למי תהא הזכות להוביל במקרה הצורך.

ועוד, חשבונות, כספים וחשבונות בנק. בין אם ישנן הלוואות שלקחו המייסדים למען העסק, בין אם ישנם מספר חשבונות בנק לחברה וכדומה, כל אלו חייבים להיכתב בהסכם על פרטיהם. יש לציין מספרים מדויקים, הן של אחוזי ההכנסה, פרטי חשבונות הבנק, סכומי ההלוואה ועוד, על מנת למנוע כל מחלוקת אשר יכולה להתהוות בעתיד. כמובן, שיש לצרף להסכם שותפות בחברה את כל הנספחים הרלוונטיים כגושפנקה לכך, דוגמת הסכמי הלוואה, פרטי חשבון וכדומה.

חשוב לציין, אם הדבר ראוי בעיני כל אחד מהצדדים, אין כל בעיה כי לא יהיה שוויון לעניין אילו מן מהנושאים לעיל. כך לדוגמה, חלוקת תפקידים, שעות עבודה ועוד. אולם, צריכים הצדדים לדעת כי ככל שאכן לא יהיה שוויון בנושאים אלו, גם לא יהיה שוויון לעניין אחוזי ההחזקה, מניות, הכנסות וכדומה. ככל שהכל יוסדר בהסכם, כל הצדדים לו מסכימים ומוכנים, אזי תהא הההתנהלות תקינה.

לסיכום, הסכם שותפות בחברה הוא אבן הדרך המשפטית החשובה ביותר שיש לנקוט בה בהקמת חברה. ההסכם יהווה את האורים והתומים בעיניכם המייסדים באשר לכל מחלוקת אשר תתהווה ביניכם, ומאפשרת לכם לנהל את עסקיהם בראש שקט ובשלווה. וכמובן, לחתור למטרה העיקרית לשמה נתכנסו- פיתוח הפעילות העסקית שלכם. אם אתם נמצאים במקום זה, סביר להניח שבחרתם לאגד את כישרונו של כל אחד מכם לכדי מיקשה אחת מנצחת, ועל כן, חשוב להעלות כל זאת על הכתב כראוי, למענכם ולמען עתידכם.

על מנת לקחת את המיזם החדש צעד אחד קדימה, ולהעלות את הנתונים החשובים והמשמעותיים ביותר על גבי הסכם מסדור ומוסדר שיגן עליכם כראוי, חשוב לפנות לעורך הדין המסחרי שלכם בהקדם. על מנת לקבל שיחת ייעוץ בנושא או לחילופין להגיע לפגישה עימנו, פנו אלינו ונשמח לסייע.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

הסכם שותפות עסקית
הסכם שותפות עסקית

הסכם שותפות עסקית הוא הסכם שנחתם בין שותפים עסקיים על מנת להסדיר עניינים בתחומים שונים ולמנוע אי הבנות בעתיד. הסכם שותפות עסקית יכול למנוע מחלוקות

הסכם שותפות במסעדה
הסכם שותפות במסעדה

בישראל, אחד מתחומי העסקים הפופולריים הוא עולם המסעדנות. עם זאת, מדובר בתחום לא פשוט כלל שתובע מבעלי העסקים הרבה. במידה שמקימים מסעדה בשותפות עסקית, הנטל

איך עושים הסכם שותפות
איך עושים הסכם שותפות?

הסכם שותפות הוא אחד ההסכמים החשובים כאשר מנהלים שותפות עסקית. חתימה על הסכם שותפות תעזור לכם להגדיר באופן ספציפי את תחומי האחריות של כל שותף,

רישום שותפות

רישום שותפות הוא תהליך יצירת קשר עסקי בין שתי חברות, אנשים פרטיים או בין גורמים אחרים, כאשר כל חברה או גורם מתחייבים לאי-אלו התחייבויות שונות

הסכם שותפות מחיר

הסכם שותפות הוא חוזה המחייב שני צדדים או יותר לעבוד יחד למשימה ספציפית, למטרת פתיחת עסק, מתן שירותים משותפים, למטרת שכירות בדירה ועוד. ישנם סוגים

074-7765923