הסכם סודיות ואי תחרות לעובד

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

הסכם סודיות ואי תחרות לעובדהסכם סודיות ואי תחרות לעובד הוא הסכם שמונע מהעובד לעבור לעסק מתחרה או לפתוח עסק מתחרה בעצמו בתוך תקופה מסוימת שהוגדרה מראש מיום שהפסיק לעבוד בעסק. הסכם זה נועד למנוע פגיעה בעסק על ידי חשיפת מידע רגיש לידי המתחרים. על הסכם סודיות ואי תחרות לעובד והחשיבות שלו נרחיב במאמר הבא. 

 

הסכם סודיות ואי תחרות לעובד- מהו הסכם סודיות?

כאשר עובד מתחיל לעבוד במקום עבודה, בדרך כלל עליו לחתום על הסכם העסקה שכולל תנאים מסוימים עליהם מתחייב העובד. פעמים רבות, ההסכם כולל הסכם סודיות ואי תחרות לעובד. אז מהו הסכם סודיות? הסכם סודיות הוא חוזה משפטי עליו מתחייבים העובד והמעסיק. מטרתו של הסכם הסודיות היא למנוע חשיפת מידע מסחרי רגיש שעלול לפגוע בעסק. ישנם מקרים רבים של ריגול תעשייתי לדוגמא, שיכולים להימנע על ידי הסכם סודיות מתאים. כך המעסיק יכול להגן על המידע החשוב של העסק. הסכם סודיות מאפשר ליצור סביבת עבודה נוחה לשיתוף מידע רגיש וחשוב בלי חשש. כך גם המעסיק וגם העובדים יכולים להיות בטוחים שהפרטים שמוסרים יישמרו בחשאיות. הסכם סודיות צריך להיות כתוב כך שמגן על שני הצדדים המעורבים בו. 

הסכם סודיות ואי תחרות לעובד- מה החשיבות?

הסכם סודיות הוא הסכם שנועד להגן על האינטרסים של המעסיק ושל העובדים. מאחר שעולם העסקים הוא עולם לא פשוט שכולל תחרות רבה וקשיים רבים, יש לשמור על כללים מסוימים על מנת להצליח להתקדם. לכן, הסכם סודיות נועד לייצר כללים מסוימים שישמרו על האינטרסים של המעסיק ושל העובדים ויגנו על שני הצדדים. בדרך כלל הסכם הסודיות ייחתם בין המעסיק לעובד לפני שהעובד יתחיל לעבוד בפועל במקום העבודה. כך המעסיק יוכל לכלול תנאים מסוימים שיבחר להעסקתו של העובד והעובד יוכל להחליט האם מסכימים לתנאים הללו או לא. בין התנאים הללו יהיו שמירת סודיות על מידע של העסק ולעתים גם סעיף אי תחרות לעובד. 

 

הסכם סודיות ואי תחרות לעובד- מהו הסכם אי תחרות?

לאחר שהבנו מהו הסכם סודיות, נבין מהו הסכם אי תחרות לעובד. בעת חתימה על הסכם העסקה פעמים רבות יהיה סעיף של אי תחרות לעובד. הסכם אי תחרות לעובד הוא הסכם שקובע כי לאחר סיום העסקתו של העובד אצל המעסיק, הוא לא יוכל להיות מועסק בעסק אחר מאותו תחום או אצל מתחרה של העסק. בדרך כלל סעיף אי תחרות יהיה תחום בזמן מוגדר בראש. 

מטרתו של הסכם אי תחרות היא לשמור על המעסיק ולהגן על האינטרסים שלו. קבלת עובד לעבודה מצריכה לספק לו הכשרה ולחשוף בפניו סודות מקצועיים שונים. לכן, על מנת שהמידע המקצועי שנחשף בפני העובד יישמר מוגן המעסיק כולל סעיף אי תחרות. 

יש לקחת בחשבון כי מאחר שסעיף אי תחרות יכול לפגוע בעובד, הוא לא נמצא בהלימה עם החוק. לכן, גם אם עובד חתם על הסכם אי תחרות לעובד ובחר לעבוד אצל מעסיק מתחרה, הדין יימצא בידי העובד. כלומר, החוק יימצא לצידו של העובד גם אם בחר להפר את הסכם אי תחרות לעובד. עם זאת, ישנם מקרים רבים בהם בית המשפט יכול לקבוע את הרלוונטיות של סעיף אי התחרות מסיבות שונות. מקרים אלה הם מקרים בהם העובד הפר תנאים נוספים או קיבל תמורה מסוימת על מנת שלא יעבור לעסק מתחרה. לכן, החוק יימצא לצד העובד רק אם הפר את הסכם אי התחרות בתום לב. 

קראו עוד: הסכם סודיות לעובד

הסכם סודיות ואי תחרות לעובד- באילו מקרים בית המשפט יאשר את ההסכם?

כפי שציינו, בית המשפט יכול לקבוע את הרלוונטיות של סעיף אי תחרות מסיבות שונות. ריכזנו לכם את הסיבות המרכזיות לכך- 

  • העובד קיבל תמורה מיוחדת על הגבלת העיסוק- ישנם מקרים בהם המעסיק משלם או מעניק לעובד תמורה מיוחדת על מנת שיתחייב לא להתחרות בעסק בעתיד. במצב כזה בית המשפט יקבע כי סעיף אי התחרות רלוונטי מאחר שהעובד קיבל עבורו תמורה, גם אם אין הסכם שקובע זאת. 
  • שימוש בסודות מסחריים לא כדין- במקרים בהם יש חשש שהעובד השתמש בסודות מסחריים של העסק לא כדין. סודות מסחריים הם סודות שמצויים בידי המעסיק ואינם ניתנים לגילוי בקלות. סוד מסחרי לדוגמא הוא רשימת לקוחות של העסק. במצב שהעובד עשה שימוש או כי יש חשד שעשה שימוש בסודות אלה בית המשפט יוכל לקבוע כי סעיף אי התחרות רלוונטי, גם אם אין הסכם שקובע זאת. 
  • המעסיק השקיע משאבים כספיים בעובד- במקרים בהם המעסיק השקיע משאבים כספיים בהכשרתו של העובד והעובד התחייב לעבוד אצלו למשך תקופה מסוימת בלי לעבור לחברה מתחרה. 
  • העובד הפר את האמון של המעסיק- במקרים בהם העובד הפר את אמונו של המעסיק לדוגמא על ידי חתירה תחתיו עוד בזמן העבודה והקמת עסק מתחרה. ישנם מקרים בהם העובד מנסה לפנות ללקוחות איתם היה בקשר על מנת למשוך אותם אליו לעסק המתחרה. 

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

הסכם סודיות סטארט אפ
הסכם סודיות סטארט אפ

חברות סטארט אפ הן חברות שבמרכזן עומד יזם או יותר שיש להם רעיון מבריק שיכול לענות על צרכים של אנשים מסוימים. בחברות הסטארט אפ מקדמים

הסכם סודיות ואי תחרות

הסכם סודיות הוא אחד ההסכמים החשובים ביותר שחברה יכולה לסגל לעצמה. הסכם הסודיות הוא הסכם שנחתם בין שני צדדים או יותר, לצורך העניין בין החברה

טופס הקמת חברה
הסכם סודיות עם ספק

אחד ההסכמים החשובים ביותר עבור חברה, אירגון או יזם פרטי הוא הסכם סודיות ואי תחרות. הסכם הסודיות הוא הסכם שנחתם בין שני צדדים או יותר,

הסכם סודיות לעובד

תוהים מהו הסכם סודיות לעובד? הסכם סודיות הוא חוזה משפטי מחייב בין X צדדים, המגדיר איזה מידע צד אחד יכול לחלוק עם השני וכיצד המידע

074-7765923