הסכם מייסדים מול תקנון

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

טרם הקמת כל חברה בע"מ, ישנה חשיבות גבוהה במיוחד בניסוח הסכם מייסדים וכן תקנון עבורה, וזאת על מנת לוודא כי הקמת החברה תבוצע בצורה הטובה ביותר ותמנע כל בעיה אפשרית בעתיד. תקנון והסכם מייסדים הם מסמכים חשובים כל אחד לכשעצמו, אולם ישנם הבדלים מהותיים בין השניים וטרם פנייה לעורך דין מסחרי על מנת שינסח עבורכם את אלו, יש להכירם. הסכם מייסדים הוא הסכם אשר מטרתו מיסוד החזון העסקי והניהולי של החברה העתידית לקום. כלומר, מן כתב הסכמות חוזי בין מייסדי החברה, בו מועלים מטרות החברה העתידית והלך הרוח שלה, זאת על מנת לסייע בניהול שוטף של החברה לכשתקום. תקנון חברה הוא מסמך חוזי הנחתם בין החברה לבין בעליה ובינם לבין עצמם. מטרתו של התקנון היא הסדרת התנהלותם של הגורמים השונים שמתנהלים ויתנהלו בחברה בעתיד על מנת להסדיר את הפעילות השוטפת.

כאשר התקנון הוא אחד המסמכים שרשם החברות דורש על מנת לבצע פתיחת חברה בע"מ, הסכם המייסדים איננו נדרש. לעומת זאת, הוא לחלוטין הכרחי לחתימה ואין לוותר עליו. לעניין הרישא לסעיף, תקנון ייחשב תקנון ראוי בעיני רשם החברות ככל שימנה את ארבעת הסעיפים הבאים: שם החברה, פירוט מטרותיה, אחריות בעלי המניות והון המניות הרשום והמוקצה בחברה. אלו הסעיפים האובליגטוריים, ולצדם כמובן קיימת האפשרות להכנסת סעיפים נוספים ככל שיחפצו המייסדים. כך למשל ניתן ומקבול לכלול סעיפים כגון אופי הדירקטוריון ופעולתו, אופן ההצבעה באסיפות, אופן חלוקתם של הדיבידנבדים וכדומה.

הן הסכם המייסדים והן התקנות נחשבים כמובן, מסמך חוזי מחייב, ועל שניהם חלים בנוסף לדיני החברות, גם דיני החוזים. הווה אומר, סעיפים קוגנטיים בדיני החוזים כמובן שיחולו על שני סוגי הסכמים אלו כמו למשל חובת תום הלב במשא ומתן לכריתת חוזה וכן תום לב בקיומו של חוזה. בכל מקרה, מאחר שדיני החוזים הם חופשיים יחסית, כמובן שניתן לשנות את שני ההסכמים הללו בחוזה נוסף, מאוחר להם. את הסכם המייסדים ניתן לשנות בהסכמת המייסדים כולם או רובם (סביר להניח שבהסכם המייסדים המקורי יקבע, יחד עם עורך הדין שלכם, סעיף המורה כיצד ניתן לשנות את ההסכם). עם זאת, את התקנון ניתן לשנות בתקנון מאוחר אך ורק בהחלטה של האסיפה הכללית ובהתאם לצרכים המתעדכנים של בעלי המניות. זאת, בכפוף לדיני החברות כמובן.

סעיפים לדוגמה אותם יש לכלול בניסוח הסכם מייסדים הוא פירוט משמעותי של סעיפים בנושאים כמו הסדרה של מנגנונים לעניין ניהול החברה, חלוקת התפקידים בחברה, אופן חלוקת נכסי החברה ושמירת זכויות המייסדים טרם הקמת החברה.

ניסוח הסכם מייסדים להקמת חברה

בפתיחה של חברה בע"מ, כמובן שישנה התרגשות עצומה בנוגע למעמד החדש, אך עם זאת, יש לתת את הטון גם להיבטים הרציניים יותר של העסק, הנושאים הרגישים והשאלות הקשות. בין היתר על הדגש להיות על הלך הרוח של החברה ומטרותיה, מנגנוני פירוק והיפרדות, ישוב סכסוכים ועוד וזאת על מנת להגן על מייסדיה של החברה במבט צופה פני עתיד.

בפנייה לעורך דין מסחרי לניסוח הסכם מייסדים, ינסח עורך הדין את הסכם המייסדים בהתאמה לכל חברה חדשה באופן ספציפי, וכן באופן כוללני וייגע בכל הנושאים החשובים שיש להסדיר מבעוד מועד. בין היתר מדובר בנושאים אישיים שיכולים להתעורר בין בעלי המניות, וכן נושאים עסקיים ומשפטיים. כך למשל, עורך הדין המנסח את ההסכם ישים דגש על כמה שיותר סיטואציות משפטיות אשר יכולות להתרחש בין שותפים, זאת על מנת למזער נזקים עתידיים או אתגרים עתידיים ככל האפשר. את ניסוח הסכם המייסדים להקמת חברה והחתימה עליו יש לבצע בשלב מוקדם ככל האפשר, על מנת להקדים תרופה למכה, ולהכנס בצורה נקייה ככל האפשר לניהול החברה החדשה.

סעיפים לדוגמה אותם יש לכלול בניסוח הסכם מייסדים הוא פירוט משמעותי של סעיפים בנושאים כמו הסדרה של מנגנונים לעניין ניהול החברה, חלוקת התפקידים בחברה, אופן חלוקת נכסי החברה ושמירת זכויות המייסדים טרם הקמת החברה. כמובן, שבנוסף יכללו גם מנגנונים טכניים כמו שמה של החברה בעברית ובאנגלית, מיקום הקמת החברה, מטרות החברה, ועוד.

תקנון והסכם מייסדים הם מסמכים חשובים כל אחד לכשעצמו, אולם ישנם הבדלים מהותיים בין השניים וטרם פנייה לעורך דין מסחרי על מנת שינסח עבורכם את אלו, יש להכירם

מה הוא תקנון חברה?

תקנון חברה הוא מסמך התאגדות שנדרש על פי חוק החברות על מנת לבצע תחילה פתיחה של חברה. אותו מסמך הוא חוזה חוקי הנחתם בין החברה לבין בעלי מניותיה, וכן בהתאמה בין בעלי המניות לבין עצמם (ראו סעיף 17א לחוק החברות). למעשה המייסדים של החברה, אשר הם בעלי המניות הראשונים בה, חותמים על התקנון ומצהירים כי הם מתחייבים כלפי החברה, וכאמור- החברה כלפיהם. לאחר מכן, מגישים את התקנון החתום לרשם החברות, לצד כל המסמכים הנוספים, והחברה מוקמת על ידי הרשם. יש לציין כי התקנון נכנס לתוקף מרגע אישורו על ידי רשם החברות ולא מרגע החתימה. מרגע אישור התקנון על ידי רשם החברות התקנון מחייב הן את המייסדים והן כל בעל מניות אשר יצטרף לחברה בעתיד.

הסעיפים העיקריים בתקנון הם ארבעה כאמור, ואילו כל סעיף שייכלל מעבר לכך, מבורך. בין הסעיפים הקוגנטיים שם החברה בעברית, מטרות החברה (לרוב יהיה ניתן להסתפק בביטוי השגור בחוק "לעסוק בכל עיסוק חוקי") אך ישנן חברות שיעדיפו לציין את המטרות הספציפיות. ההמלצה היא ציון ברירת המחדל שכן בחירה באפשרות פירוט המטרות למעשה תגביל בעתיד את החברה בכל פעולה אחרת שלא נכתבה בתקנון. סעיף קוגנטי נוסף הוא אחריות בעלי המניות – כלומר, האם זוהי חברה בע"מ (בערבון מוגבל) או לאו. ואחרון הוא הון המניות הרשום והמוקצה, והרכבו.

להבדיל מהסכם מייסדים אשר נועד להוות את הרוח החיה שמאחורי מייסדי החברה, הלך הרוח וההתניות שילוו אותם, התקנון מתנהל מעט אחרת.

להבדיל מהסכם מייסדים אשר נועד להוות את הרוח החיה שמאחורי מייסדי החברה, הלך הרוח וההתניות שילוו אותם, התקנון מתנהל מעט אחרת. המטרה המרכזית של תקנון חברה היא הסדרת הנושאים החשובים בניהול השוטף של החברה, על מנת להוות מדיניות-על של החברה עצמה. כלומר, מן הלך רוח, ברית בין מייסדי החברה לבין החברה כישות, אשר יבטיח ניהול שוטף תקין לאורך זמן. הלכה למעשה, התקנון מתווה את אופי החברה, אופי פעילותה ואופי היחסים בין הגורמים השונים הפועלים בה. ככל שיקומו בעתיד חילוקי דעות בין בעלי המניות, ברמת אופי החברה, ישתמשו בתקנון על מנת להכריע בסוגיה. ואילו לעניין הסכם המייסדים, הוא ישמש על מנת לפתור בעיות פנים בין מייסדי החברה לבין עצמם.

חשיבות גבוהה ביותר ישנה להתאמת הסכם המייסדים לתקנון החברה, כך שלא יסתרו זה את זה. על כן, על עורך הדין המסחרי שלכם לבצע את ההתאמות באופן המדויק ביותר. כמובן, שכל תהליך הקמת החברה צריך שיתבצע בצורה מקצועית ובד בבד ברגישות, שכן לצד התנהלות עסקית חשובה ישנם בני אדם לפנינו שמעוניינים ביצירת ברית עסקית משותפת.

הן הסכם המייסדים והן התקנון נועדו לשם הגנה על מייסדי החברה בע"מ וכן על החברה עצמה, ולסייע לה בניהול תקין ככל האפשר. זאת ככל שיעורבו יחסים הבינאישיים בין המייסדים, וכן ביחסים שלהם כלפי החברה, בהווה ובעתיד. מאחר שמדובר בשני סוגי הסכמים אשר ילוו את החברה לכל חייה, וכל יכריעו את הכף בניהול החברה ברמה השוטפת, אין להתפשר בניסוחם. בכל מקרה בו אתם עתידים להקים את החברה בע"מ הבאה שלכם, צרו עימנו קשר ונשמח לסייע בניסוח תקנון וכן בניסוח הסכם מייסדים להקמת חברה.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

תשלום אגרת הקמת חברה
תשלום אגרת הקמת חברה

כאשר מקימים חברה יש לשלם אגרה בעת מעמד הרישום ומרגע שהחברה מוקמת יש לשלם אגרה שנתית. אך מדוע יש לשלם אגרה ומה גובה תשלום אגרת

הקמת חברה משפחתית
הקמת חברה משפחתית

חברה משפחתית היא כמו חברה בע"מ אך המיסים שלה מחושבים בצורה אחרת. מהי חברה משפחתית? למה להקים חברה משפחתית? מה התהליך של הקמת חברה משפחתית

הקמת חברה חלוקת מניות
הקמת חברה חלוקת מניות

הקמת חברה היא תהליך שכולל בתוכו שלבים רבים ביניהם רישום החברה אצל רשם חברות, מילוי טפסים שונים, תשלום אגרה וחלוקת מניות. חלוקת המניות יכולה להתבצע

הסכם שותפות הקמת חברה
הסכם שותפות הקמת חברה

כאשר מקימים חברה עם שותפים יש לחתום על הסכם שותפות. הסכם השותפות הוא בעל חשיבות רבה והוא למעשה מסכם את כל הפרטים החשובים עבור השותפים

074-7765923