תשלום אגרת פירוק חברה לרשם החברות

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

תשלום אגרת פירוק חברהתשלום אגרת פירוק חברה

לפי חוק החברות ותקנות, כל שותפות רשומה, תהיה חייבת בתשלום אגרה שנתי לרשם החברות. למרות שישנן חברות אשר הפסיקו את פעילותן העסקית, הן עדיין ממשיכות לקבל דרישות תשלום אגרת פירוק חברה.  למרות האמור לעיל, חברה אשר הפסיקה את פעילותה והיא חלה כבר בהליך הפירוק מול רשם החברות, תהיה זכאית לקבלת פטור מתשלום אגרה, עבור השנים אשר בהן החברה לא הייתה פעילה, ובכפוף להגשת המסמכים לרשם החברות, בהתאם לתקנה 5א לתקנות החברות ואגרות התשס"א – 2001. יש לציין כי מחד גיסא, לרשם החברות, קיימת הסמכות להטיל על החברות חובות אגרה גבוהים, עיצומים של כספים וקנסות, בגין אי תשלום האגרה השנתית, אך מאידך גיסא, חברות אשר חדלו מפעילות עסקית, צריכות לבקש פטור מהתשלום של האגרה השנתית.

פירוק חברה הוא הליך די מורכב ואין מדובר רק על תשלום אגרת פירוק חברה, כי  אם על הוצאות טרחה של עורך דין, רואה חשבון וכן, העלויות עשויות להשתנות לפי גודל החברה וגודל הפירוק. למשל הוצאות לפירוק של חברה קטנה, תהיינה קטנות יותר, מאשר ההוצאות על פירוק של חברה גדולה. ישנן הוצאות שהן שונות, למשל פירוק חברה בכפייה, לבין פירוק חברה מרצון. אם למשל יש להיעזר בעורך דין, למשל הוצאות לבקשת הבקשה לצו הפירוק בביהמ"ש, מועדי אסיפות, הוצאות פרסום בעיתונות, ברשומות וכן, אגרות נלוות. כאשר מדובר על פירוק חברה מרצון, אין צורך לשלם אגרה לרשם החברות, כך שההוצאות יהיו רק לשכ"ט של עורך דין ושכר טרחה למפרק החברה.

מתי יש זכאות לפטור בפירוק חברה?

כשאר החברה אינה פעילה, ניתן יהיה להגיש בקשת פטור של תשלום אגרת פירוק חברה. יש לצרף לבקשה אישור ממס הכנסה ומע"מ או דוחות מס בגין אותן השנים בהן החברה לא הייתה פעילה. כמו כן, יש לצרף תצהירים של הדירקטורים, שהחברה אינה פעילה ואין לה חשבונות בנק פעילים. במידה ואין אפשרות לצרף אישורים מרשויות המס, ניתן יהיה לחלופין, לקבל אישור על הפסקת פעילות החברה מרו"ח צירו של דוחות שנתיים רלוונטיים. ניתן יהיה לקבל פטור מהוצאת תשלום  האגרה השנתית, רק בגין אגרות שלא שולמו בשנות אי הפעילות של החברה.

ישנם בעלי חברות שעומדות להתפרק או שכבר פורקו, אשר סבורים כי בגלל שהם בהליכי הפירוק של החברה או שהם כבר פירקו אותה, ואין צורך לשלם את האגרות השנתיות, למרות שהם ממשיכים לקבל הודעות בדבר תשלום האגרה. זוהי טעות חמורה להתעלם מהודעות אלה. לדוגמא, אם חשבון הבנק של החברה, נסגר באוגוסט 2019 והתיק במס הכנה, נסגר ב-2020 ותיק במע"מ נסגר בשנת 2021, החברה אינה פעילה משנת 2021. קבלת פטור מתשלום חובות, לא תקנה זכות לקבלת החזר, בגין תשלום של אגרה ששולמה לאחר הפסקת הפעילות של החברה.

על מי חלה חובת תשלומי אגרת חברה?

כל עוד, לא ניתן צו לפירוק חברה בע"מ, החברה רשומה ברשם החברות כחברה פעילה או אפילו בתהליך של פירוק. יש לברר באתר משרד המשפטים, את הפרטים הדרושים למידע בגין תשלום אגרת פירוק חבר ולגבי אגרות שנתיות. לאחרונה, בוצע תיקון תקנות וחברות (אגרות). חברה שהפסיקה את פעילותה העסקית וביצעה הליך מלא של פירוק מרצון, תהיה פטורה מתשלום אגרה שנתית א איזה שהוא עיצום כספי בגין אי תשלום, לגבי השנים אשר בהן החברה הפסיקה את פעילותה. הכוונה היא, שקיימת האפשרות לבטל את האגרות השנתיות, אשר בהן החברה בכל זאת חויבה, כאשר הייתה רשומה בפועל אבל למעשה לא התקיימה בה כל פעילות. הביטול בעצם יהי רטרואקטיבי, אך בתנאי שיקוימו כל התנאים המפורטים בתקנות.

ניתן יהיה לקבל פטור של  תשלום האגרה כאשר על בעל החברה המפורקת, להמציא לרשם החברות, אישור מנציבות מס הכנסה, שהחברה לא פתחה תיק חדש, לאחר המועד אשר בו הפסיקה את פעילותה וביצעה הליך מלא של פירוק מרצון. יש להמציא אישור מהרשויות של מע"מ שהחברה לא נרשמה כחייבת במס. אישורים אלה, יינתנו לתקופה של 7 שנים, לפני המועד של הנפקת האישור. מלבד זאת, על בעלי החברה שמתפרקת יש לשמור את אישור התשלום. החברה צריכה לעמוד במשך תקופת כל ההליכים של פירוק החברה גם בהגשה של דוחות תקופתיים של הכנסות והוצאות ולעמוד בתנאי ההגבלות שהוטלו עליו במידה וישנן ולשתף פעולה עם הנאמן. אם במידה ושולמו בדרך טעות סכומי כסף גבוהים ממה שנדרש, ניתן יהיה להגיש לממונה בקשה לקבלת ההחזר הכספי.

אם מדובר על פירוק חברה מרצון, ניתן לבצע זאת בכמה הליכים פשוטים, כאשר ניתן יהיה לשלם את האגרה באמצעות כרטיס האשראי בהלך מקוון ופשוט. כל עוד החברה אינה נתונה בחובות גבוהים, ניתן לעבור את ההליך המקוון בפשטות אם אתם מעוניינים כי ההליך יבוצע בידיים מקצועיות, יש להיעזר ברו"ח ועורך דין המתמחה בדיני חובות. בדרך זו, תדעו מה גובה תשלום אגרת פירוק חברה וכן, תקבלו דווח מלא על ההליכים וההתקדמות של פירוק החברה. 

אגרת פירוק חברהאגרת פירוק חברה

החזקה של עסק בישראל היא משימה מורכבת מאוד. בישראל המיסים גבוהים מאוד, התנאים לעסקים עצמאיים לא אופטימליים והמדינה לא מסייעת כלל. על פי הנתונים ניתן לראות כי יותר מ-70% מהעסקים נסגרים כשנתיים לאחר פתיחתם. כאשר מפרקים חברה, יש לשלם על כך אגרת פירוק. על אגרת פירוק חברה נרחיב במאמר הבא. 

אגרת פירוק חברה- מהי חברה?

חברה בע"מ, היא חברה מאוגדת, היא נחשבת לאישיות משפטית נפרדת והיא אינה תלויה במחזיק מניות או כל אדם אחר. במידה שבעל החברה מגיע להפסדים, החברה נהנית מלא מעט הטבות ולכן רבים מעדיפים להקים חברה מאשר להיות עוסק מורשה. 

עם זאת, לא כל אחד יכול להקים חברה. על מנת להקים חברה יש לעמוד במחזורים גבוהים בהתאם להוראות מס הכנסה, כאשר יש רווחים גבוהים שהמיסוי שלהם יקר כעצמאי (מס חברות עומד על 20% לעומת עוסק מורשה שיכול להגיע אפילו ל-50% מס). לכן, לפני הקמת חברה חשוב מאוד לברר את התנאים השונים להקמת חברה. 

על מנת לברר את התנאים השונים ועל מנת להקים חברה ולרשום אותה אצל רשם חברה עליכם בראש ובראשונה לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני חברות. עורך הדין יעזור לכם למצוא שם לחברה, על מנת שלא תהיו חשופים לתביעות. כאשר בוחרים שם חשוב מאוד שהשם לא יהיה דומה או לא יזכיר שם של חברה אחרת. כמו כן, עורך הדין ילווה אתכם בכל התהליכים הנדרשים בעת הקמת חברה, כאשר בשלבים הראשונים יהיה עליכם למלא טפסים להקמת חברה ולהירשם אצל רשם חברות.

מתי צריך לפרק חברהאגרת פירוק חברה- מתי צריך לפרק חברה?

במקרים רבים חברה לא מגשימה את המטרה שלה ואת הרווחים שלשמם היא הוקמה והיא  מגיעה למשברים. במקרים כאלה, יש לפרק את החברה. ישנן סיבות שונות שגורמות לפירוק חברה כמו החלטת נושים, החלטת בעלי המניות, החלטת בית המשפט, חברה לא פעילה ועוד. 

לכל סיבה כזו יש עלויות ופרוצדורה משלה בעת הפירוק. מלבד לאגרת פירוק חברה יש לקחת בחשבון כי יהיה צורך במקרים רבים בתשלום שכר טרחה לעורך דין, בתשלום החובות וההתחייבויות לספקים, ללקוחות, לבנקים, לבעלי המניות, לגופים פיננסיים ולמדינה. 

בעלי חברות כאלה במקרים רבים לא משלמים אגרות לרשם החברות וצוברים חובות. במקרים שהאגרות ממשיכות להצטבר בעל החברה יקבל קנסות וסנקציות שיוטלו עליו ועל בעלי השליטה בחברה. כיום, גובה הקנס על אי תשלום אגרה שנתית לרשם החברות הוא כ-8,000 שקלים על כל שנה. הקנסות יכולים להצטבר עד לגובה של 250,000 שקלים. יש לקחת בחשבון כי במקרה של אי תשלום האגרות, רשם החברות עשוי להטיל קנסות באופן אישי גם על מנהלי החברה. על גביית קנסות אלה, חלה פקודת המיסים שהיא חוק מיוחד העוקף הליכי הוצאה לפועל. רשם החברות מוסמך לפעול באמצעות חוק זה ולבצע עיקולים ללא כל התראה או אזהרה מוקדמת. 

במידה שרשם החברות הכריז על החברה שלכם כ"חברה מפרת חוק" כלומר חברה שלא משלמת אגרות או לא מגישה דו"ח שנתי בזמן, הוא מוסמך להטיל על החברה הגבלות חמורות בנוסף לקנסות- 

  • לא יירשם שיעבוד על נכסי החברה, כגון מתן אשראי או הלוואות בנקאיות. 
  • לא יירשום שיעבוד לטובת החברה המפרה. 
  • החברה המפרה לא תוכל לשנות את שמה או את מטרותיה. 
  • ניתן להטיל על החברה המפרה עיצום כספי בסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים.
  • בעלי השליטה בחברה המפרה לא יוכלו להקים או לרשום חברות חדשות. 
  • רשם המשכונות לא ירשום משכון לטובת החברה המפרה. 

 

אגרת פירוק חברה- ביצוע פירוק באופן נכון

כאשר צריכים לפרק חברה יש לעשות זאת באופן נכון ומומלץ בסיוע, ליווי וייעוץ משפטי. כך ניתן למנוע הפסדים נוספים ולחלק את הכסף בצורה נכונה בין הנושים. כמו כן, בעת פירוק החברה חשוב מאוד לדאוג שכל ההיבטים המשפטיים והחוקיים יתבצעו בצורה מסודרת. כך תוכלו למנוע סיבוכים ומחלוקות בין הגורמים השונים שגרמו לפירוקה של החברה. 

 

אגרת פירוק חברה- מה עלויות הפירוק?

כאשר מפרקים חברה יש לקחת בחשבון עלויות רבות כולל אגרת פירוק חברה, שכר טרחה לעורך דין, תשלום חובות ועוד. קשה לענות על השאלה הזו באופן חד משמעי שכן עלויות פירוק החברה בדרך כלל יהיו קשורות לגורמים שונים כמו סיבות פירוק החברה, גודל החברה, היקף הפעילות של החברה ועוד. לכן, העלויות ישתנו מחברה לחברה. כמו כן, כאשר מתבצע פירוק חברה יש לנהל גם פירוק נכסים. ככל שיש יותר נכסים בבעלות החברה כך יעלה יותר לנהל את הפירוק שלהם. 

יש לשים לב- במידה שמתבצע פירוק חברה מרצון אין צורך לשלם אגרת פירוק לרשם החברות ויש לשלם רק למפרק שמונה לחברה או לעורך הדין שמטפל בפירוק. 

  • חובות אגרה פר שנה לכל שנה בה החברה לא הייתה פעילה יהיו בגובה של 1,458 שקלים. במידה שאגרה זו לא שולמה לפני החלטת הפירוק, חייב לשלם את החוב לפני הצטברות קנסות. 
  • במצב בו החברה מבצעת פירוק מרצון ושהפירוק לא כפוי על ידי בית המשפט, החברה תקבל פטור מתשלום האגרה.
  • שכר טרחה לעורך דין בעת פירוק חברת רבים ינוע סביב 2,000 שקלים, לא כולל מע"מ.
  • שכר טרחה לעורך דין בעת פירוק חברת יחיד ינוע סביב 1,000 שקלים, לא כולל מע"מ.

אגרת פירוק חברה- מהו פירוק חברה מרצון?

תהליך פירוק חברה מרצון הוא תהליך קצר יחסית והוא נעשה ללא התערבות שיפוטית, במידה שמדובר בחברה שאינה חדלת פירעון, חברה ללא חובות או חברה המסוגלת לפרוע את חובותיה בתוך זמן קצוב. 

קיימים שני סוגי תהליכים לפירוק חברה מרצון- תהליך רגיל ותהליך מזורז.

  • הליך רגיל- בהליך הרגיל קיימים שלושה שלבים לפירוק החברה. השלב הראשון יהיה לערוך תצהיר כושר פירעון על ידי כל או רוב הדירקטורים של החברה. על הדירקטורים להצהיר כי בדקו את המצב העסקי של החברה ולדעתם החברה תוכל לשלם את חובותיה בתוך 12 חודשים מתחילת פירוקה. לאחר שניתן תצהיר כושר פירעון, יש לכנס בתום 90 ימים את האספה הכללית ואליה לצרף את התצהיר. על בעלי המניות לערוך אספה כללית על מנת לקבל את ההחלטה על פירוק החברה מרצון ועל מנת למנות נאמן ליישום הליכי הפירוק. בשלב השני, לאחר שהנאמן סיים ליישם את הליכי הפירוק וערך דו"ח מסכם של הפעילות, יהיה עליו לזמן ולכנס אסיפה כללית של החברה. לאחר מכן יודיע הנאמן לרשם החברות על כינוס האספה ויצרף את פרוטוקול האספה ואת הדו"ח. לבסוף, השלב השלישי יהיה חיסול החברה באופן סופי. 
  • הליך מזורז- פירוק מרצון של חברה בהליך מזורז ניתן לחברות לא פעילות בתנאים מסוימים- אין להן נכסים/ אין להן חובות, למעט חוב בשל אגרה שנתית שהחברה רשאית לקבל ממנה פטור/ אין הליכים משפטיים תלויים ועומדים נגדה שהחברה צד להם/ לא מתנהלים נגד החברה הליכי אכיפה מנהליים לפי דין. חברה כזאת רשאית להגיש בקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז. במידה שהבקשה אושרה על ידי רשם החברות, החברה תחוסל בתוך 100 ימים מאישור הבקשה. 

פירוק חברה מרצון אגרותפירוק חברה מרצון אגרות 

החוק מחייב חברה שרשומה ברשם החברות, לעמוד בשני חובות עיקריים. הראשון הוא דיווח שנתי ותשלום האגרה השנתית. אם חברה פרטית, לא מילאה את חובותיה, החברה עשויה להירשם כחברה מפרת חוק. יש לדעת, כי גם חברה שאינה פעילה, כאשר מדובר על פירוק חברה מרצון אגרות יש לשלם, כל עוד החברה עדיין רשומה ברשם החברות ואין זה משנה, אם החברה פעילה או לא. חברה שאפילו שאינה פעילה במשך 12 חודשים והיא עוברת הליך של פירוק מרצון, היא עדיין מחויבת לשלם את האגרה השנתית ולדווח למס הכנסה כל שנה, כל עוד לא חוסלה רשמית ולא נמחקה מרשם החברות.

יש לציין כי רשם החברות מטיל סנקציות על חברה מפרה כאשר הסנקציות אף יוטלו על בעלי המניות כגון  עיצומים בנוסף להטלת קנסות. לחברות  לא יינתן אשראי, או הלוואות בנקאיות וכן, החברה עצמה, לא תוכל לבצע שינוי שם או לרשום חברות חדשות, לא תוכל לבצע מיזוג חברות ועוד. כמו כן, כאשר החוב מועבר למרכז לגביית קנסות, יוטלו עיקולים על החברה ועל נכסיה. זו הסיבה, כי לפני פירוק חברה מרצון אגרות, יש לשלם בכל שנה, על מנת להימנע מסנקציות, אשר עשויים להגביל את החברה, עד לפירוקה הסופי והמוחלט.

יש להימנע מצבירת חובות כגון אגרות שנתיות לחברה שמתפרקת מרצון

חברות בע"מ שהן כבר אינן פעילות, אבל עדין בעלי החברות ממאנים לפרק אותן, עדיין חלה עליהם חוב לתשלום האגרה. בכל מקרה ההמלצה היא, לא לדחות את תשלום האגרות על מנת למנוע מצב של צבירת חובות. חוק החברות, מאפשר לרשם החברות, כאשר כבר שלח התראה ואי עמידה במועד התשלום של בעלי החברה, להטיל סנקציות ועיצומים כספיים נגד החברה ובעליה. יש לציין, כי סכום הקנס עומד על 8,000 ₪ בכל שנה של איחור ואי תשלום האגרה השנתית. חשוב לדעת, כי אם החובות מצטברים בגין אי תשלום אגרות ואף הקנסות מצטברים, החוב יכול להגיע לסכום של 250,000 ₪.

על גביית הקנסות, חלה פקודת המסים והגבייה שהוא חוק אשר עוקף את הליכי ההוצל"פ וכן, רשם החברות מוסמך לפעול באמצעות חוק מיוחד זה, כשאר הוא יכול לבצע עיקולים וללא כל התראה מוקדמת. כמו כן, אי תשלום האגרות ימנע מבעלי החברות, לפעול בחברה. לפי תיקון 10 לחוק החברות, הרשם יכול להכריז על החברה כמפרת חוק ולהטיל עונש באופן אישי על הדירקטורים וכן, הוא אף יכול להפעיל סנקציות נוספות שנוגעות לחברה עצמה. יש לציין, כי פטור כאשר מדובר על פירוק חברה מרצון אגרות, יינתן רק אם האגרות כבר שולמו ולא ניתן לקבל בגינן החזר רטרואקטיבי, אלא אם כן חלה טעות מצד בעל החברה כתשלום כפול של אגרה וכדומה.

גם חברה הנמצאת בשלבי פירוק מרצון חייבת באגרה שנתית

על מנת לבצע פירוק חברה מרצון אגרות, יש לקבל אישור מרשויות המע"מ על מנת להוכיח, כי החברה לא חייבת מס או שרישומה בוטל. יש להכין תצהיר מאומת מול עורך דין מהדירקטורים של החברה, שבו הם מצהירים כי בתאריך אשר מצוין בתצהיר, החברה אכן הפסיקה את פעילותה והיא אינה מנהלת חשבונות בנק. יש לדעת בנוסף, כי לפי תקנה 5ג, הפטור מהאגרה השנתית לרשם החברות, יחול אך ורק לאגרות שנתיות שעדיין לא שולמו ולרשם החברות קיימת סמכות להחזיר אגרות שכבר שולמו. זו הסיבה, כי יש לבחון לגבי כל חברה, אם היא באמת זכאית לפטור לפני תשלום האגרות.

אי תשלום אגרות והסדרת החובות, ימנע את סיום הליך פירוק חברה מרצון. זו הסיבה כי מומלץ כי לפני תשלום האגרה השנתית הקרובה, להגיש בקשה לפטור. ניתן למצוא שני מסלולים להגשת בקשה לפטור מהאגרה השנתית וזאת, לפי הסטאטוס של תיק החברה ברשויות המס. המסלול הראשון, מיועד לחברות בעלות תיק סגור ברשויות המס, והמסלול השני מיועד עבור חברות בעלות תיק  פתוח ברשויות המס. יש לציין, כי רשם החברות, יהיה זכאי לפנות לביהמ"ש ולבקש פירוק חברה בגין החובות שהיא צברה כאשר פירוק החברה באמצעות ביהמ"ש, יגרום להפעלת סנקציות נוספות על מי שהיה דירקטור במועד ביצוע העבירה של התחמקות מתשלום האגרות והקנסות, מה שימנע ממנו בעתיד, להשתתף בהקמה של חברות אחרות או לשמש כדירקטור בהן.

השלב  האחרון של פירוק חברה מרצון – כינוס נכסים וסילוק החובות

המפרק הרשמי של החברה, יבצע את השלב האחרון בהליך פירוק מרצון של החברה שהוא, כינוס הנכסים וסילוק החובות לפני שהיא תחוסל לחלוטין ותוסר מרשימת רשם החברות. כאשר המפרק יסיים את פעולתו, הוא יצטרך להגיש דו"ח פירוק, אשר מציין שלחברה אין יותר נכסים, חובות או אי אילו שהן התחייבויות. על החברה לשלוח לרשם החברות את דו"ח המפרק, כאשר הוא מאושר באמצעות האסיפה הכללית, העתק הפרסום ברשומות על החלטת פירוק החברה מרצון וכן, מסמכים למטרת קבלת פטור של תשלום האגרה השנתית.

רשם חברות פירוק חברהלפי סעיף 367(א)(1) של רשם החברות התשנ"ט-1999, הדרך של פירוק חברה נעשה כדלקמן, באמצעות שלוש דרכים: הראשונה היא באמצעות ביהמ"ש המחוזי, הדרך השנייה היא פירוק חברה מרצון והשלישית היא תחת פיקוח של ביהמ"ש. למשל כאשר החברה הפסיקה את פעילותה לשנה ולא התחילה את הפעילות בשנה הראשונה להתאגדותה. המקרה השני הוא, כאשר בעלי החברה בחרו שפירוק החברה יתבצע באמצעות ביהמ"ש. המקרה השלישי של רשם חברות פירוק חברה הוא מן הצדק והיושר, למשל במקרים שאחד מהשותפים בחברה, בעל מניות מבקש לפרק את החברה וביהמ"ש מוצא לנכון לבצע זאת במקרה של סכסוך שותפים, אשר גורם לכך שהם לא מסוגלים לנהל את החברה. הסיבה הרביעית לפירוק החברה באמצעות ביהמ"ש היא חדלות פירעון, כאשר בית המשפט, יחליט שאין אפשרות לחברה לשלם את חובותיה לנושים.

פירוק חברה מרצון

ישנה דרך נפוצה של רשם חברות פירוק חברה ולכן, פירוק מרצון לדוגמא: כאשר תמה התקופה בתקנון לקיומה., או שהחברה קיבלה החלטה שלא מן המניין, אשר בגלל חביותיה, ואם היא לא יכולה להמשיך בעסקיה, מן הראוי שתתפרק. כאשר יתבצע פירוק מרצון, עוה"ד של החברה, יסייע וייזום בכל התהליך. השלב הראשון של רשם חברות פירוק חברה, לשלוח את המסמכים הדרושים ולוודא, כי נחתמו בחותמת "התקבל" כאשר החותמת תכלול את תאריך קבלת המסמך. ניתן יהיה לעקוב אחר הפנייה ולבדוק מה מצבה. מכתב אישור אשר יכלול הנחיות להמשכו של תהליך רשם חברות פירוק חברה מרצון יישלחו בדואר לחברה. במידה ויהיה סירוב לבקשה של רשם חברות פירוק חברה, מכתב הסירוב, יישלח אף הוא באמצעו דואר ישראל לכותבת החברה. יש לציין כי בכל פנייה, הזמן שיידרש לטיפול הינו 45 יום מיום קבלתם של המסמכים במשרד רשם החברות.

הליך פירוק חברה במסלול רגיל ובמסלול מקוצרהליך פירוק חברה במסלול רגיל ובמסלול מקוצר

הליך פירוק חברה במתכונת זו, מיועד לחברת יחיד, כאשר כל מניות היחיד שהוא אף הדירקטור היחיד בחברה. הליך זה, מומלץ לחברות שיש בהן מעט התחייבויות ומעט נכסים ולכן, ניתן יהיה לבצע מימוש הנכסים של החברה וסילוקם תוך 6 חודשים בלבד. מסלול פירוק חברה, כאשר מדובר על המסלול הרגיל, הכוונה היא לחברה שמסוגלת לשלם את כל חובותיה, תוך שנה לאחר תחילת הליך הפירוק. יש לדעת, כי חברות אשר נמצאות בהליך של פירוק מרצון, הן יכולות לבקש פטור מתשלום האגרה לפי תקנות החברות (אגרות).

פירוק מרצון גם בגין כושר פירעון

לרוב, פירוק מרצון, יכול להתהוות בגין מצב, אשר חברות גדולות מחליטות על הליך זה, בגלל אי כושר פירעון וכן, החברה תצטרך להציג את יכולות הפירעון שלה  לחובות שצברה. לעיתים, פירוק חברה מרצון, יכול להתבצע באמצעות העובדים. אם מדובר בחברה אשר אוחזת בהון, עוה"ד של החברה, יסייע לפירוק החברה וחלוקת ההון. יש לוודא, כי לאחר שליחת המסמכים, יש לוודא כי הסטאטוס של החברה  הפך ל-"פירוק מרצון". ניתן לבדוק את ההליך  באתר רשם החברות פירוק חברה. כאשר החברה כבר נמצאת בהליכי רשם חברות פירוק חברה, יש לכנס את נכסי החברה ולממש אותם, כאשר התמורה מתחלקת בין נושי החברה, לפי סדר הקדימות שקבוע בדין ותקנון החברה. יש למנות מפרק, אשר ייטול את הסמכויות של הדירקטוריון ויוכל לכנס את נכסי החברה.

 

פירוק חברה באמצעות ביהמ"ש

כאשר חברה מתפרקת בגלל חלות פירעון, סעיף 258(2), מזכיר כי, כאשר החברה לא קיימה את פסק הדין את צו ההוצאה לפועל, על מנת לקיים חזקה זו, הגשת ערעור בדבר פסה"ד לא מצדיקה אי תשלום ולכן, אין בה בכדי לשלול את עילת התביעה של הנושה, לפירוק בהסתמך על חזק זו. במידה וביהמ"ש יקבל את הערעור לפני שניתנה החלטה בדבר  רשם חברות פירוק חברה, ידחה ביהמ"ש את הבקשה לפירוק החברה.

פירוק חברה באמצעות הנושים

בסעיף 258(3) רשאי הנושה לבקש את פירוק החברה, לפי ראיות המראות את אי יכולת הפירעון של החברה. חוסר יכולת פירעון החברה, עשוי להתבצע באמצעות שני מבחנים: הראשון- כושר פירעון מסחרי, אשר לפיו תיבדק יכולת החברה לעמוד בדרישות שוטפות של פירעון חובותיה. מומלץ לבצע את הפירוק ככל המוקדם, לפני שבעלי החברה יתחילו להסתבך עם רשויות מס הכנסה, רשות האכיפה והגבייה ועוד.

פירוק חברה מרצון לחברה ברת כושר פירעון

אם לחברה קיים כושר פירעון, והצדדים מחליטים כי הם מפרקים אותה. ההליך יבוצע אצל רשם החברות פירוק חברה. הדירקטוריון, יצטרך להצהיר כי לחברה קיים כושר פירעון כך שהיא תוכל לפרוע את כל חובותיה. ואז, ניתן יהיה להתקדם לשלב הפירוק מרצון. כאשר ישולמו חובות החברה ויישאר עודף, הוא יחולק בין הדירקטורים. יש לציין, כי האגרה השנתית לחברה רשומה ברשם החברות היא ע"ס של 1500 ש"ח. אם החברה לא הייתה פעילה, וקיבלה אגרות לתשלום, למשל שנה או יותר,  יש להגיש בקשה לביטול אגרה  והכוונה היא אל פטור מאגרה.

פירוק או סגירת חברה אינו תהליך פשוט כלל וכלל. פעמים אחדות, הליך הפירוק יכול להיות מרצונם החופשי של הבעלים, מסיבות שונות, לעיתים טובות ולעיתים בעקבות קשיים. במקרים אחרים, הפירוק וסגירת החברה יכולים להיות יוזמה של נושים מסוגים שונים ולעיתים, בית המשפט עצמו יכול להורות על פתיחת תהליך של פירוק חברה.

דבר זה הוא כמובן נדיר יותר וקורה בעיקר כאשר כלו כל הקיצין ואין ברירה אחרת. פירוק על ידי בית המשפט הוא כמובן תהליך סבוך בהרבה וגם כזה שאינו נעים והוא גם כרוך בעלויות גבוהות יותר כולל אגרת פירוק חברה בבית משפט ותשלום למפרק או כונס נכסים.

פירוק חברה על ידי בית המשפט

רוב החברות מצליחות להתפרק מרצון ואינן נדרשות להגיע לבית המשפט או לשלם אגרת פירוק חברה בבית המשפט. אבל עדיין קיימים מספר מקרים בהם בית המשפט יורה על פירוק החברה. כעקרון, ישנם כמה מקרים מובהקים בהם בית המשפט יתערב. המקרה הראשון, הוא רצונם של בעלי החברה לערוך את הפירוק דרך בית המשפט מסיבות שלהם. המקרה השני הוא כאשר אחד מן השותפים או בעלי המניות מבקשים לפרק את החברה בלי הסכמת כל בעלי המניות. לרוב דבר זה קורה עקב סכסוך בין השותפים השונים ובמידה ובית המשפט מוצא לנכון להתערב עקב פגיעה בזכויות של אחד מהשותפים – הוא אכן עושה זאת.

רוב החברות מצליחות להתפרק מרצון ואינן נדרשות להגיע לבית המשפט או לשלם אגרת פירוק חברה בבית המשפט

המקרים הבאים הם לרוב לא בשליטת הבעלים. במקרה השלישי בו בית המשפט יתערב, על החברה להיות מהפסקה מפעילות למשך שנה לפחות או שבעצם עדיין לא התחילה לפעול ממש בתוך השנה הראשונה לרישומה והתאגדותה. המקרה הרביעי והנפוץ יותר, הוא במקרה בה החברה נחשבת לחדלת פירעון. כאשר חברה מסוימת צוברת חובות לנושים שונים או לעובדים אך היא אינה יכולה להחזיר את הכסף למי שהוא שייך לו – הרי שהיא הופכת חדלת פירעון ובית המשפט יכול למנות מפרק עבורה.

אגרת פירוק חברה בבית המשפט היא חלק מעלויות הפירוק הכוללות כאשר פונים לבית המשפט לצורך זה. הסכום משתנה והוא מורכב מ- 2אפיקים עיקריים

 איך מתבצע פירוק בבית המשפט

טרם ניגע בנושא אגרת פירוק חברה בבית המשפט נסביר על התהליך עצמו והשלבים השונים בו. בשלב ראשון, מוגשת בקשה לפירוק על ידי אחד מהבעלים או על ידי אחד הנושים. במידה ובית המשפט בודק ומוצא כי הבקשה מוצדקת, הוא יכול למנות מפרק זמני, שתפקידו להיות אחראי על פירוק החברה בראשית התהליך. לאחר מכן, בית המשפט ממנה כונס נכסים, תוך שהוא מוציא צו פירוק לחברה. כונס הנכסים בודק את מצבה הכלכלי של החברה. במקרים רבים, המפרק יצליח לנהל טוב יותר את נכסי החברה ולהשיבה לדרך המלך. במקרים אחרים- לא והוא יוביל אותה לעבר פירוקה הסופי.

כונס הנכסים גם יכול לבדוק את הסיבות מדוע קרסה החברה ואף לדווח לבית המשפט במידה ומצא דברים בלתי סבירים. לאחר מכן, בית המשפט ממנה מפרק קבוע, כאשר הוא בעצם אחראי על קופת החברה והוא יכול לממש נכסים, להחזיר חובות, לשלם לנושים וכד'. המפרק, הופך למעשה להיות המנהל בפועל של החברה ואסור לאף אחד להיות מעורב בה או לבוא בדרישות, בין אם הוא בעלים ובין אם הוא נושה. מה כן יכולים הצדדים לעשות? הם יכולים לפנות אל בית המשפט, בבקשה שיוציא צווים או שיפסוק בנקודות מסוימות לטובתם, לאורך התהליך.

בשלב הראשון באגרת פירוק חברה בבית המשפט, מוגשת בקשה לפירוק על ידי אחד מהבעלים או על ידי אחד הנושים

אגרת פירוק חברה בבית המשפט

אגרת פירוק חברה בבית המשפט היא חלק מעלויות הפירוק הכוללות כאשר פונים לבית המשפט לצורך זה. הסכום משתנה והוא מורכב מ- 2אפיקים עיקריים. הראשון הוא אפיק קבוע שכולל אגרות לכונס הנכסים הרשמי, פרסומים של בית המשפט וכאמור את אגרת פירוק חברה בבית המשפט. האפיק השני הינו בעל סכום משתנה והוא בעיקר בנוי על תשלום שכר הטרחה לעורך הדין, או לחברה המלווה בתהליך הפירוק. הסכום עצמו יכול להיות אומנם גבוה, אבל יש לזכור כי פעמים רבות הוא יתחלק בין נושים רבים.

פירוק חברה מרצון פטור מאגרהפירוק חברה מרצון פטור מאגרה

כאשר חברה מעוניינת לבצע פירוק מרצון,  עליה לבקש בקשה מנומקת ונתמכת בכל מיני אסמכתאות. במידה והחברה מפרת חוק, כלומר היא לא שילמה את האגרות השנתיות לרשם החברות וכן, לא שלחה דוחות שנתיים למס הכנסה ומע"מ, עליה יהיה לשלם תחילה את החובות ואז ניתן יהיה לחסלה. ישנם מקרים של פירוק חברה מרצון פטור מאגרה, כאשר החברה הוכיחה שהיא לא פעילה ולכן, עליה להגיש תצהיר לרשם החברות שבו היא מצהירה כי תוך שנה, היא תפרע את חובותיה והכוונה היא לתצהיר כושר פירעון. על התצהיר להיות חתום באמצעות רוב הדירקטורים ובאישור עוה"ד של החברה. כאשר רשם החברות, יקבל את התצהיר היא תירשם כסטאטוס הנקרא "לקראת פירוק". יש לדעת, כי פירוק חברה מרצון, יכול להתבצע ביוזמתם של בעלי המניות בחברה או ביוזמתם של הנושים, ובלי מעורבותו של ביהמ"ש או הכנ"ר (הכונס הרשמי של בית המשפט) רק אם החברה מעוניינת לחסל את פעילותה. כמו כן, על החברה להצהיר כי ביום קבלת ההחלטה בדבר הפירוק, החברה יכולה לפרוע את חובותיה תוך שנה.

השלב הבא הוא כינוס אסיפה כללית, על מנת לקבל את ההחלטה של פירוק חברה מרצון. לאחר ההחלטה, החברה תמנה מפרק ואז תישלח הודעה לרשם החברות. המפרק שמונה, ישלח אף הוא לרשם החברות הודעה על מינויו תוך שלושה שבועות. המפרק יכין דו"ח שבו יפורטו: סילוק החובות של החברה, הסרת שעבודים, כינוס נכסי החברה  והדו"ח יוגש לאסיפה הכללית והסופית של החברה, על מנת שהדו"ח יאושר. החברה תשלם אגרה שנייה עבור פרסום בעיתונות של כינוס האסיפה הסופית לפחות חודשיים לפני האסיפה. לאחר שבוע מיום האסיפה הסופית של החברה, תישלח הודעה לרשם החברות על כינוסה של האסיפה הסופית ודו"ח של מפרק החברה. לאחר שרשם החברות יקבל את הדו"ח והוא ירשום אותה כחברה מפורקת, כשלושה חודשים ממועד רישום זה, החברה תחשב כמחוסלת. למעשה פירוק חברה מרצון פטור מאגרה, ניתן יהיה לקבל רק לאחר שהחברה הצהירה על הפסק פעילותה, כך שהאגרה השנתית תזכה לפטור.

כיצד ניתן יהיה להשיג פטור מאגרה ברשם החברותכיצד ניתן יהיה להשיג פטור מאגרה ברשם החברות?

כאשר נעשה הליך של פירוק חברה מרצון, ניתן יהיה להגיש פטור מתשלום חובות אגרה, עבור השנים שהחברה לא הייתה בהן פעילה. יש לצרף אישורי סגירת תיק במס הכנסה, סגירת התיק במע"מ בצירוף האישור כמובן, או אישור מרואה החשבון של החברה ומבקר החברה בגין הפסקת פעילותה. רשם החברות יחליט לגבי פירוק חברה מרצון פטור מאגרה, אך ייתכן כי יהיה זה פטור חלקי אך יש לדעת, כי לא יינתן החזר על אגרות שנתיות שכבר שולמו. ישנה דרך נוספת  של פירוק חברה מרצון פטור מאגרה, גם ללא אישור של סגירת תיק במס הכנסה או מע"מ, כאשר יינתן אישור מרו"ח של החברה אשר יאשר על תאריך הפסקת פעילות החברה ובצירוף "דו"ח 0" אשר הוגש למס הכנסה בעבור השנה הראשונה מהשנים שלגביהן מבוקש הפטור.

הפטור לפירוק חברה מרצון לתשלום האגרות יהיה רק לגבי אגרות שנתיות שטרם שולמו

לפי תקנה 5 ג' לתקנות החברות, הפטור מתשלום אגרות שנתיות לרשם החברות, יחול רק עבור אגרות שנתיות שטרם שולמו. יש לבדוק את הזכאות לפטור מתשלום האגרה. יש לציין, כי כל עוד החברה רשומה במאגר רשם החברות, היא תמשיך לצבור את החובות עבור האגרה השנתית שטרם שולמה ותהיה חשופה לקנסות וסנקציות נוספות. זו הסיבה, כי ההמלצה של עו"ד ורו"ח היא  כאשר החברה מפסיקה את פעילותה, יש לפרקה ככל המוקדם, באמצעות פירוק חברה מרצון, על מנת להימנע מצבירת חובות. מדובר בהליך משפטי אשר כרוך בתצהירים שונים, דיווחים ופרוטוקולים לרשם החברות פרסום, וכן, פירוק חברה מרצון פטור מאגרה, כאשר ההליך הוא מזורז לחברות שאינן פעילות ואין להן נכסים או שהן אינן צד להליכים.

תקנות החברות (אגרות) התשס"א 2001, קובעות פטור מאגרות לחברה שהפסיקה את פעילותה ונמצאת בהליך פירוק מרצון. כלומר, רק חברות שנמצאות בהליך פירוק מרצון, יכולות לקבל פטור מאגרות.  רק עם הגשת הדו"ח הסופי ממפרק החברה, ניתן יהיה לשלוח את בקשת פטור מאגרות לרשם החברות.  יש לזכור, כי עיצומים על חברה שחייבת באגרה שנתית יכולות להגיע בקנסות של אלפי שקלים, בגין אי תשלום אגרה שנתית והגובה של קנסות אלה רק יעלו.יש לזכור, כי אם החברה מפורקת מרצון, והיא בעלת כושר פירעון, אז לא צריכה להיות מניעה לגבי סילוק חובותיה כלפי נושיה וכן, לעובדי החברה. יחד עם זאת, אם החברה אינה יכולה לשלם לעובדיה, העובדים יהיו זכאים להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, לקבלת גמלה בגלל פירוק החברה. הגמלה תכלול את החוב של החברה כלפי עובדיה, חוב פיצויי פיטורין ותשלומים לקופות הגמל של העובדים, כאשר המעסיק היה  צריך להעביר ולא עשה כן, כאשר הסכומים הם לפי גובה התקרה בחוק.יש לציין, כי גם אם מדובר בחברה שאינה פעילה, ההליכים הם מורכבים ויש להבין היטב ולדייק בכל הפרטים. קיימת חשיבתו רבה לביצוע הפירוק, היות והחובות עשויים רק לתפוח וניתן יהיה לגבות אותם, גם מבעלי המניות וכן מהדירקטורים. יש להתלוות בעו"ד אשר מכיר את מהות הליך הפירוק והמורכבות שלו.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

ביטוח לאומי פירוק חברה

אם אתם שואלים לגבי ביטוח לאומי פירוק חברה, אתם כנראה בעיצומו של תהליך פירוק חברה, או שמא אתם מפוטרים עקב הנסיבות האלו. ככה או ככה,

רשם חברות פירוק חברה

פירוק חברה הוא אחד מהליכי הזכות המשמעותיים ביותר בעבור בעלי חברות, למרות מה שנהוג לחשוב. זאת מאחר שמרבית הליכי הפירוק הם למעשה הליכים רצוניים, אשר

פירוק חברה חיסול

פירוק חברה הוא מושג אשר נשמע מהצד לרוב כפעולה שאיננה רצונית, אלא נעשית מהכרח. ואולם, לא בהכרח כך הדבר, למעשה, פירוק חברה יכול שיתבצע באופן

074-7765923