פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון 

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון פירוק חברה הוא הליך סטנדרטי שמבוצע בישראל בכל יום עבור חברות רבות, קטנות וגדולות. יחד עם זאת, חברות העוברות תהליך של פירוק יכולות לעבור את התהליך הזה מרצון/ מבחירה, או מכורח. פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון הוא הליך פירוק שמשלב גם בחירה וגם כורח. בשורות הבאות נסביר בדיוק מהו הליך הפירוק של חברה בגין חוק חדלות פירעון וכיצד משתקף בהליך הזה השילוב של בחירה וכורח עבור בעלי החברה.

 

פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון – מה זה אומר?

חברה רוצה להמשיך ולהתקיים כל עוד היא מפיקה רווחים לבעלי המניות שלה. לעומת רצונה, יכולתה של חברה להמשיך ולהתקיים מותנה ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. חברה שאינה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה, מוגדרת למעשה כפושטת רגל. בשנת 2018 חוקקה כנסת ישראל את חוק חדלות הפירעון ושיקום כלכלי במסגרתו הוגדר מהי חברה שנמצאת במצב של חדלות פירעון ואשר במצב זה תיכנס להליך של פירוק. על פי החוק, כל חברה שאינה יכולה לשלם את חובותיה במועדם, או שסך התחייבויותיה, לרבות התחייבויות עתידיות, עולה על סך הנכסים שלה, היא חברה שנמצאת במצב של חדלות פירעון. במקרה כזה, יכולים גם בעלי המניות וגם צדדים שלישיים להניע תהליך של פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון.

כאשר צד שלישי הוא שדורש את הפירוק, הוא דורש זאת בדרך כלל בכדי לנסות לגבות לפחות חלק מהחוב שאותו חבה לו החברה. בהליך הפירוק, יוכל אותו צד שלישי לתבוע את נכסי החברה שנותרו כמעין תשלום בגין החוב של החברה כלפיו. מן הצד השני, יכולים גם בעלי המניות עצמם להכריז על פשיטת רגל, שזוהי בדיוק המשמעות של פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון. כעת, גם אפשר להבין מדוע פירוק במודל זה יכול להיחשב גם לפירוק מבחירה וגם לפירוק מכורח. במידה ובעלי החברה מעוניינים להיפטר מהחברה בגין החובות שצברה, הרי שמדובר בהליך פירוק מבחירה. במידה וזהו צד שלישי שדורש את הפירוק, בעוד בעלי החברה עדיין רוצים בהמשך קיומה, מדובר בהליך מכורח.

מי המפרק שממונה במקרה של פירוק חברהבמה שונה הליך זה מהליך פירוק מרצון?

פירוק חברה מרצון הוא הליך הפירוק הטוב והנוח ביותר, שכן הוא מבוצע מבחירה חופשית והחברה יכולה להסדיר את כל חובותיה ולחלק את כל נכסיה בצורה נינוחה ופשוט לחסל אותה. במקרה של פירוק חברה, לבעלי החברה כמעט אין השפעה על הליך הפירוק ואת כל החלטות הפירוק מקבל המפרק הממונה. במצב של חברה בפשיטת רגל, יכולים בעלי המניות "לשכוח" מהנכסים שצברה החברה, שכן נכסים אלה יעברו לשליטת המפרק שיוכל להשתמש בהם בכדי להחזיר את חובות החברה, הן עבור התחייבויות קיימות והן עבור התחייבויות עתידיות. בנוסף לכך, במצבים מסוימים ניתן לעבור תהליך של "הרמת מסך" כלומר להחזיר את אחריות בעלי המניות על מצב החברה ובכך לחייב גם אותם באופן אישי להחזר חובות החברה. אפשרות זו קיימת בעיקר כאשר ניתן להוכיח כי בעלי המניות נהגו בצורה רשלנית או אפילו פושעת, שבגינה לא ניתן עוד להעמיד לזכותם את העירבון המוגבל שמעניק מודל ההתאגדות של חברה בע"מ. במילים אחרות, הליך הפירוק שונה בעיקר לאור העובדה שכל ההחלטות על נכסי החברה ועל צעדי הפירוק כולם, מתקבלות על ידי גורם חיצוני בדמותו של המפרק או כונס הנכסים. זאת לעומת מצב של פירוק מרצון, בו לבעלי המניות יש חופש מוחלט באופן בו הם מחלקים את הנכסים וסוגרים את החובות, כל עוד זוהי אכן תהיה התוצאה הסופית טרום הפירוק.

מי המפרק שממונה במקרה של פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון?

כאשר חברה עוברת תהליך של פירוק מרצון, יש לה את החופש למנות את המפרק שיטפל בהליך הפירוק ומפרק זה יכול להיות רואה החשבון הקבוע של החברה או גורם מקצועי אחר שמוסמך לשמש כמפרק חברות (רואה חשבון או עורך דין). במקרה של פירוק חברה לפי חוק חדלות פירעון, כפי שאמרנו קודם, החברה לא מחליטה דבר והרגולטור ובית המשפט, הם שמחליטים כיצד יתבצע הליך הפירוק והם גם שממנים את המפרק. מפרק זה יכול להיות כל איש מקצוע המוסמך לכך ואשר מונה על ידי הרגולטור או על ידי בית המשפט. בהליך מינוי זה, אין כמובן שום ערך לבקשת החברה עצמה והכל מבוצע למעשה "מעל הראש של בעלי המניות".

אחרי שאמרנו את כל זה, הגעה למצב של חדלות פירעון, גם אם אינה רצויה וגם אם צריך להימנע ממנה בכל דרך, היא בהחלט לגיטימית. ישנן חברות רבות שמכל מיני סיבות לגיטימיות, דרכן לא צלחה והן פשוט נותרו עם חובות שעולים על סך הנכסים שלהן. במקרים אלה, יש לחברה את האפשרות להכריז על פשיטת רגל ולעבור הליך פירוק חברה בדיוק כפי שישנה האופציה הזאת גם לאדם פרטי שאינו עומד בהתחייבויותיו כלפי צדדים שלישיים.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

ביטוח לאומי פירוק חברה

אם אתם שואלים לגבי ביטוח לאומי פירוק חברה, אתם כנראה בעיצומו של תהליך פירוק חברה, או שמא אתם מפוטרים עקב הנסיבות האלו. ככה או ככה,

רשם חברות פירוק חברה

פירוק חברה הוא אחד מהליכי הזכות המשמעותיים ביותר בעבור בעלי חברות, למרות מה שנהוג לחשוב. זאת מאחר שמרבית הליכי הפירוק הם למעשה הליכים רצוניים, אשר

פירוק חברה חיסול

פירוק חברה הוא מושג אשר נשמע מהצד לרוב כפעולה שאיננה רצונית, אלא נעשית מהכרח. ואולם, לא בהכרח כך הדבר, למעשה, פירוק חברה יכול שיתבצע באופן

074-7765923