פירוק חברה על ידי בית משפט

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

פירוק חברה על ידי בית משפטפירוק חברה הוא מצב לא נעים שנובע בדרך כלל מכישלונה של החברה. במצב כזה, בית המשפט יכול להחליט על פירוק החברה. במאמר הבא נרחיב על פירוק חברה על ידי בית משפט, על הסיבות לכך ועל השלבים בתהליך.

 

פירוק חברה על ידי בית משפט- מהי חברה?

חברה בע"מ, היא חברה מאוגדת, היא נחשבת לאישיות משפטית נפרדת והיא אינה תלויה במחזיק מניות או כל אדם אחר. במידה שבעל החברה מגיע להפסדים, החברה נהנית מלא מעט הטבות ולכן רבים מעדיפים להקים חברה מאשר להיות עוסק מורשה. 

עם זאת, לא כל אחד יכול להקים חברה. על מנת להקים חברה יש לעמוד במחזורים גבוהים בהתאם להוראות מס הכנסה, כאשר יש רווחים גבוהים שהמיסוי שלהם יקר כעצמאי (מס חברות עומד על 20% לעומת עוסק מורשה שיכול להגיע אפילו ל-50% מס). לכן, לפני הקמת חברה חשוב מאוד לברר את התנאים השונים להקמת חברה. 

על מנת לברר את התנאים השונים ועל מנת להקים חברה ולרשום אותה אצל רשם חברה עליכם בראש ובראשונה לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני חברות. עורך הדין יעזור לכם למצוא שם לחברה, על מנת שלא תהיו חשופים לתביעות. כאשר בוחרים שם חשוב מאוד שהשם לא יהיה דומה או לא יזכיר שם של חברה אחרת. כמו כן, עורך הדין ילווה אתכם בכל התהליכים הנדרשים בעת הקמת חברה, כאשר בשלבים הראשונים יהיה עליכם למלא טפסים להקמת חברה ולהירשם אצל רשם חברות.

פירוק חברה על ידי בית משפט- הגבלות רשם החברות

כאשר חברה מפסיקה את פעילותה, מסיבה כלשהי, אך עוד לא פורקה, היא צריכה להמשיך לשלם אגרה שנתית לרשם החברות ולהגיש דו"חות שנתיים. במידה שהחברה לא עושה זאת היא תקבל קנסות וסנקציות שיוטלו על בעל החברה ועל בעלי השליטה בחברה. 

כמו כן, במידה שרשם החברות הכריז על החברה שלכם כ"חברה מפרת חוק" כלומר חברה שלא משלמת אגרות או לא מגישה דו"ח שנתי בזמן, הוא מוסמך להטיל על החברה הגבלות חמורות בנוסף לקנסות- 

  • לא יירשם שיעבוד על נכסי החברה, כגון מתן אשראי או הלוואות בנקאיות. 
  • לא יירשום שיעבוד לטובת החברה המפרה. 
  • החברה המפרה לא תוכל לשנות את שמה או את מטרותיה. 
  • ניתן להטיל על החברה המפרה עיצום כספי בסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים.
  • בעלי השליטה בחברה המפרה לא יוכלו להקים או לרשום חברות חדשות. 
  • רשם המשכונות לא ירשום משכון לטובת החברה המפרה. 

 

מתי יתבצע פירוק חברה על ידי בית משפטמתי יתבצע פירוק חברה על ידי בית משפט?

החלטה לפרק חברה גורמת לכך שפעולותיה של החברה יופסקו, כל העסקים שלה יחוסלו וכל הקיום שלה יופסק. מהסיבה הזו, פירוק חברה על ידי בית משפט יתבצע רק במידה ולא יהיה מוצא אחר. יש לקחת בחשבון כי פירוק חברה על ידי בית משפט לוקח זמן רב יותר מאשר פירוק חברה מרצון על ידי בעלי החברה. 

ישנם מספר מקרים בהם יתבצע פירוק חברה על ידי בית משפט- 

    • במקרה של חברה לא פעילה, שהפסיקה את הפעילות שלה למשך שנה או שלא התחילה את הפעילות שלה בשנה הראשונה להתאגדותה. 
    • במקרה בו בעלי החברה בחרו לבצע את פירוק החברה על ידי בית המשפט ולא מרצון. 
    • במקרה שאחד השותפים או בעלי המניות מבקש לפרק את החברה ובית המשפט מוצא לנכון לבצע זאת. 
    • במקרה של סכסוך שותפים שגורם לכך שהם לא מסוגלים יותר לנהל את החברה. 
    • במקרה שבית המשפט מחליט שאין באפשרותה של החברה לשלם את החובות שלה לנושים.

 

שלבי פירוק חברה על ידי בית משפט

כאשר מתבצע פירוק חברה על ידי בית משפט קיימים לכך מספר שלבים. ריכזנו לכם את השלבים העיקריים בתהליך-

  1. בשלב הראשון, הנושה, אחד השותפים או אחד מבעלי המניות יגיש את הבקשה לפירוק חברה לידי בית המשפט. על בית המשפט לבדוק את הבקשה לפירוק החברה ולוודא כי היא מוצדקת. 
  2. בשלב השני, בית המשפט יוכל למנות מפרק זמני. המפרק הזמני יהיה אחראי על החברה ועל הנכסים שלה במשך תהליך הפירוק שלה. 
  3. בשלב השלישי, בית המשפט יוציא צו לפירוק החברה ויפנה לכונס נכסים. על כונה הנכסים לערוך הערכה של השווי הכלכלי של החברה. כמו כן, על כונה הנכסים לבדוק את הסיבות לכישלונה של החברה והאם יכול להיות מצב בו הגורם לנפילת החברה הוא תרמית. על כונה הנכסים להגיש לבית המשפט דו"ח והמלצות לגבי מצבה של החברה והאם נמצאה אפשרות לתרמית. כונס הנכסים יכול להציע לבית המשפט לבצע חקירה בנושא. 
  4. בשלב הרביעי, בית המשפט יבחר מפרק קבוע. המפרק הקבוע הוא זה שיתחיל את תהליך הפירוק. למפרק הקבוע יש מספר מטרות שעומדות מולו- לשלם את החובות של החברה לנושים ולמלא את קופת הפירוק. בזמן הפירוק, יחולו מגוון חוקים על המעורבים בפירוקה של החברה. בין החוקים הללו- הנושים לא יוכלו לגבות את החובות, לזרז את הוצאת הנכסים או לתבוע את החברה. מנכ"ל החברה והמנהלים יוחלפו במפרק. כלומר, מרגע התחלת השלב הרביעי למנכ"ל החברה ולמנהלים אין את הכוח להחליט בשם החברה. בעלי המניות, יוכלו להתאסף ולדון רק בנושאים אשר קשורים לפירוק החברה. כמו כן, יש לקחת החשבון שהחברה תהיה רשומה לצד התואר "בפירוק" בכל מקום. שימו לב שבית המשפט רשאי לפקח על התהליך של פירוק החברה על ידי ועדה מראשותו, או מטעם כונס הנכסים הרשמי.

מהו פירוק חברה מרצון?

תהליך פירוק חברה מרצון הוא תהליך קצר יחסית והוא נעשה ללא התערבות שיפוטית, במידה שמדובר בחברה שאינה חדלת פירעון, חברה ללא חובות או חברה המסוגלת לפרוע את חובותיה בתוך זמן קצוב. 

קיימים שני סוגי תהליכים לפירוק חברה מרצון- תהליך רגיל ותהליך מזורז.

  • הליך רגיל- בהליך הרגיל קיימים שלושה שלבים לפירוק החברה. השלב הראשון יהיה לערוך תצהיר כושר פירעון על ידי כל או רוב הדירקטורים של החברה. על הדירקטורים להצהיר כי בדקו את המצב העסקי של החברה ולדעתם החברה תוכל לשלם את חובותיה בתוך 12 חודשים מתחילת פירוקה. לאחר שניתן תצהיר כושר פירעון, יש לכנס בתום 90 ימים את האספה הכללית ואליה לצרף את התצהיר. על בעלי המניות לערוך אספה כללית על מנת לקבל את ההחלטה על פירוק החברה מרצון ועל מנת למנות נאמן ליישום הליכי הפירוק. בשלב השני, לאחר שהנאמן סיים ליישם את הליכי הפירוק וערך דו"ח מסכם של הפעילות, יהיה עליו לזמן ולכנס אסיפה כללית של החברה. לאחר מכן יודיע הנאמן לרשם החברות על כינוס האספה ויצרף את פרוטוקול האספה ואת הדו"ח. לבסוף, השלב השלישי יהיה חיסול החברה באופן סופי. 
  • הליך מזורז- פירוק מרצון של חברה בהליך מזורז ניתן לחברות לא פעילות בתנאים מסוימים- אין להן נכסים/ אין להן חובות, למעט חוב בשל אגרה שנתית שהחברה רשאית לקבל ממנה פטור/ אין הליכים משפטיים תלויים ועומדים נגדה שהחברה צד להם/ לא מתנהלים נגד החברה הליכי אכיפה מנהליים לפי דין. חברה כזאת רשאית להגיש בקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז. במידה שהבקשה אושרה על ידי רשם החברות, החברה תחוסל בתוך 100 ימים מאישור הבקשה. 

פירוק חברה על ידי בית המשפט

כאשר חברה מעוניינת להתפרק, היא תתחסל רק באמצעות בית המשפט. פירוק חברה על ידי ביתפירוק חברה על ידי בית המשפט המשפט, מתחיל בהגשת בקשה לפירוק החברה, כאשר בית המשפט יכול אף לסרב לבקשה, או להורות לפרקה, בהתאם לפקודת החברות. לפי פקודת החברות, קיימות כמה סיבות להגשת בקשת פירוק, לדוגמא: בקשת פירוק מרצון, וזאת לפי רצונם של בעלי המניות בחברה.  בעלי המניות, יכולים להחליט אם הפירוק יבוצע באמצעות בית המשפט.

 

ניתן לפרק חברה בע"מ, אם החברה לא הייתה פעילה במשך שנה אחת, או כאשר החברה צברה חובות והגיעה למצב של חדלות פירעון. יש לציין, כי הגורמים אשר רשאים להגיש בקשת פירוק החברה בבית המשפט עשויים להיות רבים. למשל, נושים של החברה בכוללים גם את עובדי החברה, לקוחות, ספקים, רשויות מס הכנסה, בנקים וכל גורם שהחברה חייבת לו כספים. גם החברה עצמה, או יותר נכון בעלי המניות בה כאמור, יכולים להגיש בקשת פירוק.

 

מתי בית המשפט יאשר את פירוק החברה?

ישנם שיקולים שונים, שעל פיהם פירוק חברה על ידי בית המשפט יאושר. הכול תלוי בהקשר ובאילו מקרים. שיקול הדעת של ביהמ"ש יתבסס תמיד על מבקשי פירוק החברה וגורמים אחרים כמו גודל החוב שצברה החברה, וכן, מה תהיה ההחלטה הנכונה במקרה זה. בית המשפט, אף ייקח בחשבון את הערכים החברתיים, הכלכליים והמוסרים גם יחד. יש לציין, כי ביהמ"ש יביא בחשבון טעמים של צדק ויושר, לדוגמא מניעת העדפת נושים על פני נושים אחרים וכדומה.

 על פי החוק החדש, ביהמ"ש יהיה רשאי לתת צו פתיחת הליכים ויורה על הפעלתו של התאגיד למטרת שיקום כלכלי, כך שהתקופה שתיקבע, לא תעלה על 9 חודשים. בנוסף,לביהמ"ש, עדיין קיימת הסמכות להאריך את התקופה ב-3 חודשים נוספים, בכל פעם, אם מצא לנכון כי ההארכה זו, נדרשת לשם הכנת תכנית שיקום כלכלי או למכירת הפעילות.

 

מינוי נאמן מטעם בית המשפט ליישום הליכי חדלות פירעון החברה

עם מתן הצו מביהמ"ש, ימנה ביהמ"ש נאמן על מנת ליישם את הליכי חדלות הפירעון של החברה, הסמכויות כאמור יועברו לנאמן והוא יפעיל את החברה או התאגיד לשיקומו או לפירוקו, יחד עם ההכרעה בתביעת החוב וכינוס נכסי החברה. יש לציין, כי סמכויות מסוימות של הנאמן, יחויבו באישור ביהמ"ש המחוזי. 

אם ביהמ"ש החליט לשקם את החברה, על הנאמן להפעיל את עסקי החברה עד לשיקומה הכלכלי וכן, על הנאמן יוטל לגבש את האופן של שיקומה הכלכלי של החברה. במידה וביהמ"ש החליט על פירוק חברה על ידי בית משפט, על הנאמן יוטל לממש את נכסי קופת החברה ולחלק אותה בין הנושים לפי סעיף 95 לחוק.

 

פירוק מרצון או פירוק החברה ע"י בית המשפט?

למרות שהעלויות של פירוק מרצון של חברה, נמוכות ואפילו הרבה יותר משתלמות, מאשר פירוק חברה על ידי בית משפט,אפשר להשתמש בעילה זו, אם היא מניבה יתרונות, אשר אותם אי אפשר להפיק בהליך של פירוק חברה מרצון. למרות שהליך כגון פירוק חברה מרצון, מתנהל ללא פיקוח מאסיבי של ביהמ"ש, לאורך כל התהליך, החוק בכל זאת, מקנה לביהמ"ש את הסמכות להתערב כאשר מופנית אליו בקשה באמצעות מפרק החברה או אפילו באמצעות בעלי המניות בחברה או אחד הנושים, או כולם יחד.

יש לציין, כי פירוק חברה מרצון, יכול להיות גם במקרה, אשר בו הבעלים מעוניינים לשנות את אופייה של החברה, או כאשר החברה נמצאת בהפסדים וקיים צורך בחיסולה ועדיין, הנושים או גורמים חיצוניים עדיין לא פנו לבית המשפט להחזר החובות שהחברה חבה להם. זו הסיבה, כי עליהם להגיש בקשה לפירוק החברה מרשם החברות.

 

מתי בית המשפט יחליט להפסיק את הליכי פירוק החברה?

כאשר בית המשפט, הורה על פירוק חברה, אבל נמלך בדעתו, היות והגיע למסקנה כיקיים סיכוי סביר לשיקומה הכלכלי של החברה (לפי סעיף 98 לחוק פירוק חברה). אחת המסקנות שר גורמות לבית המשפט להפסיק את הליכי פירוק החברה היא כי לא קיים חשש סביר, שהפעלת התאגיד תפגע בנושים וכן, לחברה יש את אמצעי המימון. עוד סיבה או עילה להפסקת הליכי פירוק חברה על ידי בית משפט, היא כאשר הגיע למסקנה, שהפירוק אינו מועיל לצדדים השונים שהם בעלי האינטרסים. 

 

חריגים בהחלטת בית המשפט בדבר פירוק חברה

כאשר בית המשפט, הורה על הפעלת תאגיד או חברה בע"מ למטרת שיקום כלכלי, אבל מצד שני, הוא הגיע למסקנה כי אין סיכוי כי החברה תשתקם כלכלית, על סמך נתונים נוספים שבית המשפט קיבל, וכי המשך הפעלת החברה/תאגיד עשוי לפגוע בנושים. במקרה זה, ביהמ"ש יכול להורות על הפסקת פעילות התאגיד או החברה ולפירוקה לפי סעיף 94 לחוק פירוק חברה. יש לדעת, כי פירוק חברה, אשר ינוהל נכון באמצעות עו"ד הבקיא בדיני חברות, יוכל לגרום לכך שלא תהיינה השלכות כלכליות שליליות ואפילו ניתן יהיה למקסם את הרווחים כתוצאה ממכירת נכסיה של החברה או התאגיד. כאשר עו"ד מנהל נכון ובמקצועיות רבה, הליך זה יכול להיות משמעותי גם לבעלי החברה וגם לנושים, אשר מעוניינים לקבל את הכספים שהחברה חייבת להם.

פירוק חברה על ידי נושהפירוק חברה על ידי נושה

פירוק חברה מתבצע בדרך כלל על ידי בעלי המניות בחברה ובדרך כלל מרצונם החופשי. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם פירוק החברה מתבצע דווקא מכורח, למשל כמו במקרה של פשיטת רגל אז מבוצע הפירוק על פי חוק חדלות פירעון וכמו המקרה של פירוק חברה על ידי נושה, שבו אדם או גורם חיצוני שהחברה היא בעלת חוב כלפיו, תובע לפרק את החברה. השאלה היא מה האינטרס של כל אדם להוביל לפירוק חברה? האם פירוק החברה יוביל להחזרת החוב? בשורות הבאות נדבר בדיוק על זה.

פירוק חברה על ידי נושה – מה זה בדיוק אומר?

ובכן, נושה הוא אדם שחייבים לו כסף או רכוש. נושה של חברה הוא אדם שהחברה שהוא הנושה שלה, חייבת לו כסף או רכוש. נושה של חברה יכול להיות למשל ספק של חומרי גלם או של מלאי, עבורו דחתה החברה את התשלום לאורך זמן ולבסוף נצבר חוב רב שעל החברה לשלם תמורת המלאי שרכשה מאותו ספק. נושה יכול להיות גם בנק, שלא מצליח לגבות מהחברה את חובותיה, פירעון הלוואות וכן הלאה. נושה יכול להיות גם גורם שמשכיר לחברה את המבנה בו היא מנהלת את פעילותה העסקית. כל עוד החברה לא משלמת את דמי השכירות כנדרש, נצבר לחובתה חוב אצל הנושה. נושה של חברה יכול להיות גם רשויות המס, רשויות המדינה ואפילו גורם שהעמיד לרשות החברה רכוש מסוים, אותו היא אינו מחזירה לבעליו. בכל המקרים הללו יכול הנושה לתבוע פירוק חברה על ידי נושה. השאלה היא מה יצא לו מזה.

מהו האינטרס של הנושה לפרק את החברהמהו האינטרס של הנושה לפרק את החברה?

ככלל, אפשר להגדיר את התהליך של פירוק חברה כתהליך של סגירת קצוות. בתהליך הפירוק מסיימת החברה את פעילותה, מחזירה את כל התחייבויותיה ומחלקת או מוכרת את כל הנכסים שלה. במעמד הפירוק עצמו, החברה היא למעשה יישות ריקה מתוכן שאין לה נכסים, אין לה חובות, אין לה הכנסות ואין לה הוצאות. במקרים בהם חברה לא משלמת את חובה לנושה, יכול הנושה לדרוש פירוק של החברה במטרה אחת ברורה: לקבל את נכסיה לידיו כדרך להשבת החוב, או לפחות השבה של חלקו. כאשר הנושה הוא זה שיוזם את התהליך, עומדת לו זכות ראשונים בקבלת נכסי החברה לצורך החזר החוב. במידה וקיימים נושים נוספים, יחליט המפרק כיצד לחלק את הנכסים כששוב, הנושה שיוזם את התהליך יהיה בעל עדיפות מובהקת על פני הנושים האחרים.

באילו מקרים ניתן להזניק מהלך כזה?

מן הסתם, לא כל אדם שחברה כלשהי חייבת לו סכום כלשהו של כסף או שווה ערך של כסף, יכול לתבוע את פירוק החברה. ההחלטה על פירוק חברה על ידי נושה היא החלטה שצריכה להתקבל בבית המשפט ובכל מקרה כזה, מתנהל בדרך כלל הליך משפטי לא פשוט שבו מפעיל הנושה את כל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו על מנת להחזיר את חובו, בין היתר באמצעות פירוק החברה וקבלת נכסיה לידיו. אם כך, מתי מחליט בית המשפט על פירוק חברה על ידי נושה? ובכן, כאשר בית המשפט מתרשם שאין שום דרך אחרת להחזיר את החובה לנושה, בין מכיוון שהחברה פשוט לא מסוגלת להחזיר את החוב הזה ובין מכיוון שהיא לא מתכוונת להחזיר אותו, או אז יכול בית המשפט להכריז על פירוק חברה על ידי נושה ולמנות מפרק שינהל את תהליך הפירוק.

מה ניתן להתמודד מפני סיטואציה כזאת?

אם אתם בעלי חברה שהוגשה נגדה תביעה לפירוק על ידי נושה, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא לבחון האם אתם יכולים להחזיר את החוב או להגיע להסדר תשלומים מול הנושה באופן שישביע את רצונו. ככלל, מרגע שהוגשה תביעה, עליכם לדעת שאתם נכנסים למגרש המשפטי שבו הכל יכול לקרות. אתם יכולים לצייד את עצמכם בעורך דין מעולה ואתם יכולים להיעזר בכל פרצות החוק שעומדות לרשותכם, אבל בסופו של דבר, גם אם זה יהיה אחרי הליך משפטי ארוך למדי (ויקר יש לומר), בסופו של דבר יצטרך השופט לעמוד מול האמת ובמעמד הזה ייתכן בהחלט שהוא יכריז על האופציה של פירוק חברה על ידי נושה. מן הסתם, אם החברה שלכם פעילה ויש לה עובדים, אף שופט לא ישוש ולא ימהר לסגור את החברה שלכם. יחד עם זאת, בעצם הגשת התביעה לפירוק החברה, עומד מולכם איום שאותו יוכל השופט לממש בדרכים שונות לרבות באמצעי אכיפה מנהליים כמו הוצאה לפועל וחילוט רכוש. אז גם אם הוגשה נגדכם תביעה מצד נושה לצורך פירוק החברה, זה לא אומר שמחר הולכים לפרק אתכם, אבל זה בהחלט אומר שנכנסת לישורת האחרונה שבה אתם רוצים להסדיר את החוב בכל דרך אפשרית, בדיוק בכדי למנוע את התוצאה שבה אתם ממש לא מעוניינים – פירוק חברה על ידי נושה כשידיכם כבולות לחלוטין.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

ביטוח לאומי פירוק חברה

אם אתם שואלים לגבי ביטוח לאומי פירוק חברה, אתם כנראה בעיצומו של תהליך פירוק חברה, או שמא אתם מפוטרים עקב הנסיבות האלו. ככה או ככה,

רשם חברות פירוק חברה

פירוק חברה הוא אחד מהליכי הזכות המשמעותיים ביותר בעבור בעלי חברות, למרות מה שנהוג לחשוב. זאת מאחר שמרבית הליכי הפירוק הם למעשה הליכים רצוניים, אשר

פירוק חברה חיסול

פירוק חברה הוא מושג אשר נשמע מהצד לרוב כפעולה שאיננה רצונית, אלא נעשית מהכרח. ואולם, לא בהכרח כך הדבר, למעשה, פירוק חברה יכול שיתבצע באופן

074-7765923