תביעת זכויות יוצרים

למגוון השירותים המשפטיים שאנחנו מציעים אונליין:

כבר כמה שנים שאתם מתחזקים בלוג אוכל פופולרי ומצליח המכיל מגוון מתכונים, טיפים, מידע ועצות בתחום הבישול והאפייה הביתית. הביקוש של קהל העוקבים שלכם למתכונים חדשים ומיוחדים רק הולך ועולה במשך הזמן, ולכם מצאתם עצמכם עוברים להקדיש את כל זמנכם לטיפוח ותחזוקת הבלוג האינטרנטי מעיסוק זמני וחובבני שהתחלתם בו.

מתכוני האוכל שלכם ידועים במקוריות, חדשנות וזמן בישול/אפייה קצר במיוחד – ולכן הופתעתם יום אחד כאשר גיליתם כי אחד מהשפים המוכרים בטלוויזיה מכין בתוכנית הבישול שלו מתכון שלכם, כשהוא מספר לקהל הצופים כי זה מתכון שהוא יצר בעצמו. למרות שמדובר "בסך הכל" רק במתכון של אוכל, הוא נחשב ליצירה מקורית ואישית השייכת לכם, ולכן שווה לכם לברר בנוגע לתביעת זכויות יוצרים עבור המתכון שהועתק.

מהם זכויות יוצרים?

מדובר על זכויות כלכליות ומוסריות ששייכות לאדם כמה אנשים שמחזיקים ביצירות מקוריות השייכות להם. כדי להסדיר את העניין המשפטי שקיים בזכויות יוצרים, נוסד חוק זכויות יוצרים שמעניק הגנה על הקניין הרוחני ששייך לאדם או גוף מסוים. קניין רוחני הינו משאב שאינו מוחשי ואי אפשר לראות או לגעת בו כמו יצירות מוזיקליות, יצירות ספרותיות, יצירות אומנות, המצאות, תוכנות מחשב, סמלים, עיצובים וגם מילים שייכות למוצר מסחרי כזה או אחר.

למרות שקניין רוחני אינו דבר מוחשי, הוא מוגן בחוק כדי למנוע גניבה, העתקות ושימוש לא הוגן וראוי שייעשה באותן יצירות מקוריות שייכות לאדם או גוף מסוים.

הוא נחשב ליצירה מקורית ואישית השייכת לכם, ולכן שווה לכם לברר בנוגע לתביעת זכויות יוצרים עבור המתכון שהועתק.

הפרת זכויות יוצרים – מה זה אומר?

כיוון שיצירות רבות מקבלות הגנה משפטית עבור האדם ו/או האנשים להם הן שייכות, כל המעוניין לעשות שימוש ביצירות אלו למטרות כאלו ואחרות מוכרח לבקש רשות לכך מבעלי היצירה, ולא לעשות כרצונו ולהשתמש בהן בצורה חופשית. חוק זכויות יוצרים מגדיר יצירות כמוגנות, כך שלכל יוצר יש את הזכויות המשפטיות העומדות להגנתו.

במקרה ואדם מפר את הזכויות הללו של היוצר, ועושה שימוש לא הוגן/ראוי ביצירה מקורית ללא רשותו של היוצר, עניין זה נחשב כהפרת זכויות יוצרים ומתקיימת עילה להגשת תביעת זכויות יוצרים. במקרה שעסקנו בו בתחילת מאמר זה, מדובר למעשה על הפרת זכויות יוצרים של בעל בלוג האוכל שמתכון שלו הועתק על ידי אדם אחר, וכי שבעל הבלוג יוכל להגן על יצירתו הוא יכול להגיש תביעת זכויות יוצרים.

תביעת זכויות יוצרים – איך עושים זאת?

בכל מקרה בו הופר החוק על ידי אדם או גוף מסוים, קיימת אפשרות להגיש תביעה משפטית נגד אותו גורם כדי לתבוע את המגיע כחוק. במקרה של תביעת זכויות יוצרים, מדובר על תהליך תביעה משפטית שמאפשר לתובע לקבל פיצויים מהנתבע, כיוון שמדובר על תחום דיני נזיקין במשפט האזרחי בין אדם אחד לאדם אחר.

כדי להגיש את התביעה המשפטית יש לאסוף את כל הראיות וההוכחות המעידות על שימוש לא הוגן ביצירה, ולגשת לעורך דין מומחה בחוק זכויות יוצרים. ברוב המקרים עורך הדין ימליץ לתובע על האפשרות של ניהול משא ומתן ישיר מול האדם שהפר את זכויות היוצרים שלו, וכך לנסות להגיע לפיצוי הולם ומקובל על שני הצדדים ולהימנע מתהליך ארוך ומורכב של משפט.

במידה והמשא ומתן לא יתנהל כמו שצריך על פי רצונו של בעל היצירה, השלב הבא הוא לפנות לבית המשפט כדי להגיש תביעת זכויות יוצרים, כך שהשופט הוא זה שיחייב את הנתבע לשלם פיצויים במידה והתיק יהיה מוצדק על פי שיקוליו.

במקרה ואדם מפר את הזכויות הללו של היוצר, ועושה שימוש לא הוגן/ראוי ביצירה מקורית ללא רשותו של היוצר, עניין זה נחשב כהפרת זכויות יוצרים ומתקיימת עילה להגשת תביעת זכויות יוצרים.

באילו מקרים אפשר לתבוע את זכויות היוצרים?

יצירות שונות שייכות לאדם או גוף מסוים באופן בלעדי, אך רובן מוצגות ומפורסמות במקומות שונים ובפרט ברחבי רשת האינטרנט. כך גם במקרה של מתכון האוכל שפורסם לעיני כל ברשת, כך שמדובר ביצירה פומבית וחשופה לכולם. האם היצירה של המתכון הזה נועדה רק להתפרסם ללא אפשרות של שימוש בה?

במקרה זה, וכן במקרים של יצירות אחרות שמפורסמות, חוק זכויות יוצרים מגדיר כמה שימושים מותרים ליצירות שונות שאינם נחשבים להפרת זכויות יוצרים. כך קיימת אפשרות לעשות שימוש מוגבל ביצירה כזו או אחרת כמו למידה עצמית, מחקר, ביקורת ואפילו דיווח עיתונאי. בעניין של פרסום מתכון בבלוג אוכל, כל אדם יכול לעשות שימוש במתכון עבור הצרכים הפרטיים שלו – אך כאשר אותו מתכון מפורסם במקום אחר על ידי אדם אחר, שטוען שיצירה זו שייכת לו – הרי שמדובר בשימוש לא הוגן בזכויות יוצרים, וקיימת אפשרות שבעל היצירה יתבע את זכויות היוצרים שמגיעות לו כחוק.

איך מוכיחים זכויות על יצירה שהיא שלכם?

כדי להוכיח שבוצעה הפרת זכויות יוצרים וקיימת עילה להגשת תביעת זכויות יוצרים, על בעל היצירה לספק הוכחות מספקות מספיק המעידות שבוצעה הפרת זכויות. לשם כך על התובע להציג שני תנאים שונים:

  1. הוכחה רשמית ומספקת כי הוא הבעלים הבלעדי של היצירה
  2. לספק הוכחה כי בוצעה בפועל הפרת זכויות יוצרים, זאת על ידי הצגת ראיות המעידות כי קיים דמיון מהותי בין היצירה המקורית ליצירה המועתקת.

נוסף לתנאים על בעל היצירה להוכיח כי היה למפר זכויות היוצרים את הגישה ליצירה המקורית. במקרה שאנו עוסקים בו במאמר הנוכחי בנוגע למתכון שהועתק, מדובר על עניין מורכב ולא חד משמעי מבחינה משפטית, כיוון שחוק זכויות יוצרים אינו מעניק הגנה על יצירות הכוללות רעיונות, תהליכים ושיטות ביצוע, עובדות ונתונים ומושגים מתמטיים.

לכן אם בעל היצירה/מתכון פרסם בבלוג הפרטי שלו תיעוד מפורט של המתכון, המכיל בנוסף גם מרכיב/מאפיין חדשני, יכול להיות בסיס מספק עבור הגשת תביעה לזכויות יוצרים, כיוון שהווידאו מציג את הצורה החדשנית של המתכון וכן הוא מעניק מראה גרפי מפורט מספיק כדי להיכנס תחת השיוך ליצירה אומנותית.

גובה הפיצויים שניתן לתבוע במקרה של הפרת זכויות יוצרים

במקרה שהוכחה הפרת זכויות יוצרים, התובע שהיצירה היא שלו זכאי לקבל שני סוגים של פיצויים:

  • פיצוי בגין שימוש לא הוגן – כיוון שנגזלו זכויותיו החוקיות של בעל היצירה, הוא יכול לקבל פיצוי בגין הפרת הזכויות.
  • פיצוי בגין נזק שנגרם – אם מוכח שבעל היצירה ניזוק כתוצאה מגזילת הזכויות של היצירה שלו, הוא יהיה זכאי למרכיב פיצויים נוסף.

על פי חוק זכויות יוצרים, בית המשפט יכול לקבוע כי בעל יצירה יהיה זכאי לפיצויים בגובה של עד 100,000 ₪ גם ללא הוכחת נזק. הסיבה לכך היא הקושי להוכיח את גובה הנזק שנגרם לבעל היצירה, ולכן נקבעים פיצויים סטטוטוריים בגובה מסוים עבור כל הפרה. במידה ובית המשפט מוצא כי נוסף להפרה של זכויות יוצרים קיימת גם הפרה מוסרית מצד הנתבע, בעל היצירה יכול להיות זכאי לפיצויים נוספים בגובה של עד 100,000 ₪.

כדי להוכיח שבוצעה הפרת זכויות יוצרים וקיימת עילה להגשת תביעת זכויות יוצרים, על בעל היצירה לספק הוכחות מספקות מספיק המעידות שבוצעה הפרת זכויות.

צו מניעה במקרה של תביעת זכויות יוצרים

נוסף לאפשרות לקבלת פיצויים בגין הפרת זכויות היוצרים שהתבצעה, וכן הפרה מוסרית שגרמה נזק ועוגמת נפש לבעל היצירה, התובע יכול להגיש בקשה לצו מניעה בבית המשפט. צו זה מחייב את הנתבע להפסיק באופן מיידי עם הפרת זכויות היוצרים, בין אם מדובר על צו מניעה קבוע או זמני עד לבירור העניין.

אז מה היה לנו בכתבה:

צרו קשר להתייעצות עם אחד המומחים שלנו
לוגו - GALBO

הצוות שלנו בגלבו מחזיק בידע רב, ניסיון עשיר וקשרים ענפים, ויוכל לעזור לכם בכל הקשור להקמת החברה שלכם בקפריסין. לאורך השנים ליווינו מאות לקוחות, החל מהצעד הראשון להקמת החברה ועד להנהלת חשבונות שנתית, וממשיכים לספק קשת רחבה של שירותים לחברות תחת קורת גג אחת.

פנסיה
מהן שלבי חיסכון לפנסיה ואיך לארגן את המסלקה הפנסיונית שלך?

החיסכון לפנסיה הוא שלב חשוב ומרכזי בתהליך ההתארגנות לפנסיה. כאשר אנו חוסכים לפנסיה, אנו מבטיחים לעצמנו מקור הכנסה בעת פרישה. זה יכול להיעשות באמצעות הפקדות חודשיות בקרן פנסיה או בתוכנית פנסיה עצמאית. החיסכון לפנסיה חייב להתחיל מוקדם ככל האפשר, על מנת לייצר סכום משמעותי שיהפוך למקור הכנסה ביום הפנסיה.

כל מה שחשוב לדעת על הקמת חברה ב-2024

הקמת חברה עשויה להיות החוויה המרגשת והמתגמלת ביותר שתחוו בחיים. אבל השאלה היא מאיפה מתחילים? יש כמה דרכים להקמת עסק והן כוללות מגוון של שיקולים, כדי ללמוד עוד על הנושא, המשיכו לקרוא!

שמאי מקרקעין בחריש

שמאי מקרקעין הוא איש מקצוע שעיקר פעילותו מתמקדת בהערכת השווי של נכסי נדל"ן. השירות הנפוץ ביותר שמספקים שמאי מקרקעין הוא שירות הערכת שווי דירה לפני

שמאי מקרקעין בעומר

שמאי מקרקעין הוא איש מקצוע שעיקר פעילותו מתמקדת בהערכת השווי של נכסי נדל"ן. השירות הנפוץ ביותר שמספקים שמאי מקרקעין הוא שירות הערכת שווי דירה לפני

שמאי מקרקעין בתל-אביב

שמאי מקרקעין הוא איש מקצוע שעיקר פעילותו מתמקדת בהערכת השווי של נכסי נדל"ן. השירות הנפוץ ביותר שמספקים שמאי מקרקעין הוא שירות הערכת שווי דירה לפני

074-7765923